gerelateerde werken
Collected Chamber Music / ed. by Odilia Vermeulen & Ton Braas, Matthijs Vermeulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument; Viool en toetsinstrument; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Strijktrio (viool, altviool, cello)
Bezetting:
vc pf ; vl pf ; vl vla vc ; 2vl vla vc
Silhouetten : for orchestra, 1925 / [music editors: Odilia Vermeulen and Ton Braas], Leo Smit
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4230 timp perc cel man hp str
Couleurs printanières : pour orchestre, op. 3, 1983 / Immanuel Klein
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3233 4231 timp 2perc hp pf str(12.10.8.8.6.)
Wals voor klein orkest / Wouter Paap
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1111 0100 pf str
compositie
Symphonie no. 7 : Dithyrambes pour les temps à venir, 1963-1965 / Matthijs Vermeulen
Overige auteurs:
Vermeulen, Matthijs
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 2 april 1967 - Scheveningen - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink] - Onder 'dithyrambe' versta ik niet de litteraire term van de oude Grieken, doch in de ruimste zin elke vreugdezang van allerlei vorm en intonatie, in het profane, sacrale, lyrische, frenetische, woeste, zachte, enthousiaste, en in iedere gradatie daarvan, zelfs de speelse. [...] De plaats van handeling van de 7de Symphonie is een traditioneel podium, dat de hoorder zich naar believen kan verbeelden als een antiek openluchttheater, een spectaculair historisch plein met een goede akoestiek, waar verscheidene muzieken zich bij elkander voegen voor de viering van een feest. Zo zou het inderdaad kunnen gebeuren. Voortdurend treedt uit het orkest een groep instrumenten naar voren, speelt zijn rol, die zeer verschillende afmetingen kan hebben, gaat weer terug en wordt opgevolgd door een andere; soms contrasterend, soms elkaar aanvullend, soms opjagend, soms temperend, altijd naar gelang van de
psychologie der omstandigheden, die zeer dikwijls wisselt, maar zich vanaf de aanvang laat karakteriseren als een streven van de eenheid naar de veelheid, naar de algemeenheid, welke zich voltrekt bij het slot. De 7de Symphonie telt ongeveer veertig van zulke episoden, degene die zich slechts onderscheiden door een nuance niet meegerekend. De basis van de opbouw der 7de Symphonie, evenals van mijn voorafgaande werken, is de 'cantus firmus'. Op papier genoteerd lijkt die melodische lijn een immense solo, zich bewegend in alle liggingen, van de hoogste tot de laagste, en zij dient mij als architectonisch plan. - MATTHIJS VERMEULEN