componist

Leeuw, Ton de

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...

gerelateerde werken

Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 3sopr 3alt 3ten 3bas

The Chromatic City (Rotterdam Concerto IV) : for recorder, pan flute and chamber orchestra / Hans Koolmees

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: rec-solo panfl-solo fl(picc) cl fg 2h perc cimb 2vln vla vc db

Muziek : voor groot ensemble, 1989 / Will Hoogakker

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 12.3.3.3 0300 5vl 3vla 3vc

Smoking mirrors : opus 32, ensemble of kamerorkest, 2005 / Marijn Simons

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)

 

compositie

Spatial music IV : homage to Igor Strawinsky, for twelve players / Ton de Leeuw

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1968
Uitgavenummer: 04272
Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 5wind-instr 2perc pf 2vl vla vc
Bijzonderheden: Voor 5 blaasinstrumenten naar keuze, 2 violen, altviool, cello, piano en 2 slagwerkers. - In opdracht van de NCRV. - Jaar van comp.: 1968. - Tijdsduur: ca. 13'
Tijdsduur: 14'00"
Aantal spelers: 12
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Spatial Music IV - Hommage aan Igor Strawinsky - valt in de serie van gelijknamige werken (Spatial Music I-III) waarin de ruimtelijke opstelling der musici een wezenlijke rol is gaan spelen in het verloop van de muziek. De musici nemen drie basisopstellingen in.
Deze opstellingen, en de verplaatsingen daartussen, gaan gepaard met evenzoveel verschillende muzikale geaardheden. Om slechts de twee uitersten aan te geven: bij de grootste ruimtelijke spreiding is er sprake van een samenspel van geheel onafhankelijke partijen. De spelers zijn als het ware geïsoleerd van elkaar, en slechts verbonden door dezelfde aangegeven tijdslimieten.
Het andere uiterste brengt een 'inkrimping' van alle musici om de vleugel heen - de klassieke opstelling dus - en dit is het moment waarop een Strawinsky-koraal wordt gereciteerd; een muziek dus, waarin alle stemmen op klassieke wijze nauw op elkaar zijn betrokken.
Er zijn twaalf spelers; een gedeelte daarvan met een keuzemogelijkheid uit verschillende instrumenten. Evenals in Spatial Music I is er sprake, niet van improvisatie, maar van geleide interpretatie: de notentekst is het geraamte waarop en waar omheen de speler binnen nauwkeurig aangegeven grenzen versieringen, kleuren en dynamische schakeringen kan aanbrengen. Hij moet daarbij zorgvuldig zijn instrumentale mogelijkheden afwegen. De vrijheid en autonomie die hij daardoor kan krijgen, is zeer wel vergelijkbaar met die, welke nog heden in de grote Aziatische muziekculturen in gebruik is. - TON DE LEEUW

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 41 paginas EUR 23,79
Hardcopy, normal size (B4), 41 paginas EUR 41,69
Hardcopy, study size (A4), 41 paginas EUR 34,88