componist
Loevendie noemt zichzelf "een laatkomer als componist". Tot in de jaren 1970 is hij uitsluitend bekend als jazzsaxofonist. Hij krijgt internationale bekendheid met zijn kwartet (mede gevormd door Hans Dulfer, ...
gerelateerde werken
Six Turkish folkpoems : for female voice and 7 instruments, (1977) / Theo Loevendie
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr/sopr-m fl(pic) cl perc hp pf vl vc
The end of a specimen : for orchestra, 1980/81, (revision 1982) / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4431 6perc 2hp pf str
Tombelène : for orchestra / Godefroid Devreese
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob 2cl 2fg cfg 4h 3tpt 3trb tb timp perc cel hp pf str
Blauwvingers : fantasie voor orkest, opus 8, 1981 / Ed de Boer
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4230 timp 2perc str
compositie
Music for a strange wedding : choreographic scene from the opera Naima, for orchestra, 1983 / Theo Loevendie
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 28-2-1991 - Concertgebouw, Amsterdam - Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly) - In gevangenschap voeren Naima en haar medegevangenen een huwelijksritueel op dat opent met een statig ouverture-ritme. Een sierlijk menuet zet in, maar wordt weer verdrongen door het statige ritme uit het begin; kennelijk zijn de deelnemers het onderling niet eens ondanks de dreiging op de achtergrond. Dan meent de saxofonist in het gezelschap het heft in handen te moeten nemen, maar ook hij houdt zich niet staande in de chaos die dreigt te ontstaan. Toch wordt het door hem geïntroduceerde walsritme eerst aarzelend en dan schots en scheef bonkend door iedereen overgenomen voor de slotapotheose. - THEO LOEVENDIE