componist
Loevendie noemt zichzelf "een laatkomer als componist". Tot in de jaren 1970 is hij uitsluitend bekend als jazzsaxofonist. Hij krijgt internationale bekendheid met zijn kwartet (mede gevormd door Hans Dulfer, ...
gerelateerde werken
Six Turkish folkpoems : for female voice and 7 instruments, (1977) / Theo Loevendie
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr/sopr-m fl(pic) cl perc hp pf vl vc
Tango waltz : = Scherzo da ballo, for orchestra, 2003 / Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4454 6441 timp 2perc cel 2hp pf str
About : for orchestra, 1973 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3233 4331 timp 6perc hp str
Suite 16 : voor orkest, 1977 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Zangstem en orkest
Bezetting:
222(sax-a)1 1000 str(8.6.4.3.2.) (woman's voice in part 3)
compositie
Music for a strange wedding : choreographic scene from the opera Naima, for orchestra, 1983 / Theo Loevendie
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 28-2-1991 - Concertgebouw, Amsterdam - Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly) - In gevangenschap voeren Naima en haar medegevangenen een huwelijksritueel op dat opent met een statig ouverture-ritme. Een sierlijk menuet zet in, maar wordt weer verdrongen door het statige ritme uit het begin; kennelijk zijn de deelnemers het onderling niet eens ondanks de dreiging op de achtergrond. Dan meent de saxofonist in het gezelschap het heft in handen te moeten nemen, maar ook hij houdt zich niet staande in de chaos die dreigt te ontstaan. Toch wordt het door hem geïntroduceerde walsritme eerst aarzelend en dan schots en scheef bonkend door iedereen overgenomen voor de slotapotheose. - THEO LOEVENDIE