gerelateerde werken
Aria : for flute and orchestra, 1987 / Tristan Keuris
Genre:
Orkest
Subgenre:
Fluit en orkest
Bezetting:
3232 4000 2perc cel hp str fl-solo
O Ippis... Tou Ippi... E Ippi... Poios Ippei? : Ballet for symphony orchestra / Andys Skordis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl/picc 2ob/eh cl cl-b 2fg/cfg 4h 2trp 2trb-t trb-b tb timp 2perc hp pf str
Signalen : symphonische schets voor orkest / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob eh 3cl 3fg sax-a 4h 3tpt 3trb tb 3perc 2hp str
Concerto per orchestra : (1960) / Berend Giltay
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4330 timp perc cel xyl hp str
compositie
Sinfonia : for orchestra, (1974) / Tristan Keuris
Overige auteurs:
Keuris, Tristan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk is geschreven voor groot orkest: houtblazers, twee altsaxen, acht hoorns, vier trompetten, drie trombones, twee tuba's, slagwerk, piano en strijkorkest. Het slagwerk is traditioneel aangewend, slechts ter accentuatie of kleuring.
Het stuk bestaat uit twee delen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het eerste deel (ca. 10 minuten) bestaat uit meerdere fragmenten in verschillende bewegingen, het tweede is één geheel.
Het stuk opent met een zestiendenbeweging in hoorns en fagotten tegen accoorden in de lage strijkers. Deze 'aanhef' bevat al het materiaal voor het eerste fragment, globaal blijft het tempo gelijk, de samenklank is uit de eerste accoorden ontwikkeld. Bij cijfer 12 begint een kort intermezzo met een solo-cello, geïmiteerd door klarinetten en saxen, het tempo vertraagt en na een cadens voor twee piccolo's vangt het tweede fragment aan (p. 14).
Tegen een decor van lange tonen klinken felle, flitsende figuren en korte soli in steeds wisselende instrumentatie. Hierna volgt een kort, snel fragment dat zowel het eerste deel besluit als de overgang naar het tweede deel bewerkstelligt. Het tweede deel is een lange coda of slot Adagio (ca. 7 minuten). De kern wordt gevormd door een zich herhalend homofoon thema in E groot. Hier tegenover worden steeds veranderende interrupties geplaatst.
Tegen het slot wordt het thema in solostrijkers canonisch aangewend, echter zonder contrapuntische bedoeling, veel eerder om de contouren te vervagen, het thema heft zich op. - TRISTAN KEURIS (1975).
Tristan Keuris ontving voor Sinfonia in 1975 de Matthijs Vermeulenprijs.