gerelateerde werken
Play : for clarinet and piano, mei-augustus 1967 / Tristan Keuris
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl pf
Symphonie No. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4323 4331 timp perc str
The Damascene : for orchestra / Geoff Hannan
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl-s 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3tpt 2trb-t trb-b tb timp hp str
Koraal : = (Chorale), for orchestra, (1980) / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4330 hp pf str
compositie
Sinfonia : for orchestra, (1974) / Tristan Keuris
Overige auteurs:
Keuris, Tristan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk is geschreven voor groot orkest: houtblazers, twee altsaxen, acht hoorns, vier trompetten, drie trombones, twee tuba's, slagwerk, piano en strijkorkest. Het slagwerk is traditioneel aangewend, slechts ter accentuatie of kleuring.
Het stuk bestaat uit twee delen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het eerste deel (ca. 10 minuten) bestaat uit meerdere fragmenten in verschillende bewegingen, het tweede is één geheel.
Het stuk opent met een zestiendenbeweging in hoorns en fagotten tegen accoorden in de lage strijkers. Deze 'aanhef' bevat al het materiaal voor het eerste fragment, globaal blijft het tempo gelijk, de samenklank is uit de eerste accoorden ontwikkeld. Bij cijfer 12 begint een kort intermezzo met een solo-cello, geïmiteerd door klarinetten en saxen, het tempo vertraagt en na een cadens voor twee piccolo's vangt het tweede fragment aan (p. 14).
Tegen een decor van lange tonen klinken felle, flitsende figuren en korte soli in steeds wisselende instrumentatie. Hierna volgt een kort, snel fragment dat zowel het eerste deel besluit als de overgang naar het tweede deel bewerkstelligt. Het tweede deel is een lange coda of slot Adagio (ca. 7 minuten). De kern wordt gevormd door een zich herhalend homofoon thema in E groot. Hier tegenover worden steeds veranderende interrupties geplaatst.
Tegen het slot wordt het thema in solostrijkers canonisch aangewend, echter zonder contrapuntische bedoeling, veel eerder om de contouren te vervagen, het thema heft zich op. - TRISTAN KEURIS (1975).
Tristan Keuris ontving voor Sinfonia in 1975 de Matthijs Vermeulenprijs.