gerelateerde werken
Laudi : a symphony for mezzo-soprano, baritone, two mixed choirs and orchestra / Tristan Keuris
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr-m bar 2GK4 4443 sax-a 4331 timp 3perc hp pf(cel) str
Certus : for chamber orchestra, 1997 / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl-a ob cl cl-b fg 2h trp trb 2perc pf str(8.7.6.5.4.)
Catena musicale : for seven solo instruments, solo soprano and orchestra / Sem Dresden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
sopr 4322 4330 timp 4-6perc hp str
Festival! : for chamber orchestra / Onno Krijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb perc str
compositie
Sinfonia : for orchestra, (1974) / Tristan Keuris
Overige auteurs:
Keuris, Tristan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk is geschreven voor groot orkest: houtblazers, twee altsaxen, acht hoorns, vier trompetten, drie trombones, twee tuba's, slagwerk, piano en strijkorkest. Het slagwerk is traditioneel aangewend, slechts ter accentuatie of kleuring.
Het stuk bestaat uit twee delen, die zonder onderbreking in elkaar overgaan. Het eerste deel (ca. 10 minuten) bestaat uit meerdere fragmenten in verschillende bewegingen, het tweede is één geheel.
Het stuk opent met een zestiendenbeweging in hoorns en fagotten tegen accoorden in de lage strijkers. Deze 'aanhef' bevat al het materiaal voor het eerste fragment, globaal blijft het tempo gelijk, de samenklank is uit de eerste accoorden ontwikkeld. Bij cijfer 12 begint een kort intermezzo met een solo-cello, geïmiteerd door klarinetten en saxen, het tempo vertraagt en na een cadens voor twee piccolo's vangt het tweede fragment aan (p. 14).
Tegen een decor van lange tonen klinken felle, flitsende figuren en korte soli in steeds wisselende instrumentatie. Hierna volgt een kort, snel fragment dat zowel het eerste deel besluit als de overgang naar het tweede deel bewerkstelligt. Het tweede deel is een lange coda of slot Adagio (ca. 7 minuten). De kern wordt gevormd door een zich herhalend homofoon thema in E groot. Hier tegenover worden steeds veranderende interrupties geplaatst.
Tegen het slot wordt het thema in solostrijkers canonisch aangewend, echter zonder contrapuntische bedoeling, veel eerder om de contouren te vervagen, het thema heft zich op. - TRISTAN KEURIS (1975).
Tristan Keuris ontving voor Sinfonia in 1975 de Matthijs Vermeulenprijs.