gerelateerde werken
Fingers : for tenor saxophone and piano, 1991 / piano score by Srdjan Dedic (1992), Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument; Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-t pf
Ostinazione : for wind ensemble, 1997 / Roel van Oosten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 3sax 1330 pf cb
The Bare Fact : = (Het ontblote feit), for ensemble, 1989/1991, revision 2008 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl fl(pic) cl 2sax h trp 2trb tb drums el.g el.g-b pf
Antem I : for violin, strings, piano and bells / Victoria Poleva
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
str pf bells
compositie
Wals : voor 12 instrumentalisten, 1979/80 / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 februari 1980 - Amsterdam - Hoketus Ensemble] - 'Wals' is geen wals, maar stelt de ritmische spanningsverhoudingen tussen twee- en driedeligheid, zoals die ook in de Weense wals optreden, tegenover elkaar.
Hoewel 'Wals' bijna geheel in twee-kwartsmaat is geschreven, zijn er af en toe walsachtige rudimenten te ontwaren die naar het slot in duidelijkheid toenemen. Dit proces leidt ertoe dat de laatste twee maten wèl in drie-kwartsmaat geschreven zijn: 'Tempi di Valse', een ontwikkeling die in La Valse van Ravel in omgekeerde richting verloopt. Daar wordt in de laatste twee maten de wals afgebroken. Een tweede hoofdbestanddeel wordt gevormd door een drie-stemmige canon waarvan iedere stem op hoketus-wijze gespeeld wordt. Deze hoketus-techniek wordt in het verloop van het stuk globaal gezien steeds gecompliceerder, totdat vlak voor het slot een totale versplintering is bereikt. - GEERT VAN KEULEN