componist
Geert van Keulen werd op 11 oktober 1943 in Amsterdam geboren.
Opleiding
Hij studeerde klarinet en basklarinet aan het Amsterdamse Muzieklyceum, compositie bij Robert Heppener, instrumentatie bij Hans Henkemans en orkestdirectie bij ...
gerelateerde werken
Fantasiestücke (Robert Schumann) : für Klarinette und Streichquartett / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
kl 2vl vla vc
Tam tam : voor 12 instrumentalisten, 1978-'79 / Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2panfl 0000 2sax-a 0000 2perc 2g-b 4pf
Tafelmanieren : for ensemble / Guus Janssen, 2011
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg trp trb man g perc pf 2vl vla vlc cb
Hylas : suite voor jeugdorkest, 1956/1957 / Rudolf Escher
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
21(1)0 0000 4perc pf4h 6vl 4vc
compositie
Wals : voor 12 instrumentalisten, 1979/80 / Geert van Keulen
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 februari 1980 - Amsterdam - Hoketus Ensemble] - 'Wals' is geen wals, maar stelt de ritmische spanningsverhoudingen tussen twee- en driedeligheid, zoals die ook in de Weense wals optreden, tegenover elkaar.
Hoewel 'Wals' bijna geheel in twee-kwartsmaat is geschreven, zijn er af en toe walsachtige rudimenten te ontwaren die naar het slot in duidelijkheid toenemen. Dit proces leidt ertoe dat de laatste twee maten wèl in drie-kwartsmaat geschreven zijn: 'Tempi di Valse', een ontwikkeling die in La Valse van Ravel in omgekeerde richting verloopt. Daar wordt in de laatste twee maten de wals afgebroken. Een tweede hoofdbestanddeel wordt gevormd door een drie-stemmige canon waarvan iedere stem op hoketus-wijze gespeeld wordt. Deze hoketus-techniek wordt in het verloop van het stuk globaal gezien steeds gecompliceerder, totdat vlak voor het slot een totale versplintering is bereikt. - GEERT VAN KEULEN