gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Scherzo in F-dur opus 227 : for ensemble, 1995 / Ludwig van Beethoven / Joël Bons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1110 0000 mar g man hp cemb 2vl vla vc cb
White Mirror : for accordion, piano and strings / Maxim Kolomiiets
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
acc-solo pf-solo str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl-a eh cl-b fg trp trb g hp man vl 2vla vc cb
compositie
Die schleimige Last : for harpsichord, theorbe and strings, 1995 / Chiel Meijering
Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van
(Op een thema van)
Meijering, Chiel
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het derde deel van de zevende van Beethoven heb ik op een Beethoviaanse manier doorgecomponeerd en bewerkt zonder gebruik te maken van gecollectiveerde standaardformules, maar met mijn eigen technieken. Door het integreren van Barokversieringen (want Bach-solisten) heb ik een vreemd soort amalgaam gecreëerd, waardoor het dicht in de buurt komt van Richard Strauss en Mahler. Veel overbodig herhalingsmateriaal heb ik geschrapt of juist op hol laten slaan, wat soms hysterisch (R. Strauss) uitpakt, 't nodige lap- en vulwerk heb ik ook verwijderd en zwakke tussenthema's ingekort. Hier en daar klinken flarden van de 9e symfonie, die als een soort toekomstige schaduw terugwaarts over het stuk vallen. In plaats van van F majeur naar D majeur te moduleren (van Presto naar Assai meno Presto) ben ik in dezelfde toonsoort gebleven. Stel dat Beethoven behoorlijk doof was geweest toen hij deze symfonie schreef, en hij had gedacht: Ach kom, laten we het Assai meno Presto ook in F houden, en zijn
gehoor had hem niet vertelt dat dit behoorlijk laag was uitgevallen wat betreft celli en contrabassen, dan had het aldus geklonken. Wel heb ik het Assai meno Presto in de herhaling van D majeur naar F#-majeur laten moduleren, waardoor het thema weer fruitig en fris klinkt. - CHIEL MEIJERING