componist

Meijering, Chiel

General: Chiel Meijering was born in Amsterdam on June 15, 1954. Education: He studied composition with Ton de Leeuw, percussion under Jan Labordus and Jan Pustjens and piano at the Amsterdam ...

gerelateerde werken

Es war einmal ein König (uit Ur-Faust) : for recorder, viola, violoncello and piano / Chiel Meijering

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: 2rec vla vc pf

Zou 't pijn doen : (Stevig wrijven), for 14 instrumentalists, 1988 / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 2010 2sax 2121 el.g pf el.cb

De profundis I : for wind instruments, double-bass and piano, 1986 / Henk van der Meulen

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 1000 sax-s 2sax-a 1330 pf cb

Lantern lectures : for sinfonietta, 1999-2002, (Brass Link III / Aurora Borealis), Volume III / Klas Torstensson

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl(pic) eh cl cl-b fg h trp trb perc pf 2vl vla vc cb

 

compositie

Die schleimige Last : for harpsichord, theorbe and strings, 1995 / Chiel Meijering

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1995
Uitgavenummer: 08821
Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: theorbo cemb 6vl 2vla vc cb
Bijzonderheden: Strijkersbezetting: 6 violen, 2 altviolen, cello en contrabas. - Gebaseerd op een fragment uit Beethoven's zevende symfonie. - T.g.v. de eerste Dag van de Ensembles. - Cop. 1995. - Tijdsduur: ca. 4'30''
Tijdsduur: 5'00"
Aantal spelers: 12
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van (op een thema van)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het derde deel van de zevende van Beethoven heb ik op een Beethoviaanse manier doorgecomponeerd en bewerkt zonder gebruik te maken van gecollectiveerde standaardformules, maar met mijn eigen technieken. Door het integreren van Barokversieringen (want Bach-solisten) heb ik een vreemd soort amalgaam gecreëerd, waardoor het dicht in de buurt komt van Richard Strauss en Mahler. Veel overbodig herhalingsmateriaal heb ik geschrapt of juist op hol laten slaan, wat soms hysterisch (R. Strauss) uitpakt, 't nodige lap- en vulwerk heb ik ook verwijderd en zwakke tussenthema's ingekort. Hier en daar klinken flarden van de 9e symfonie, die als een soort toekomstige schaduw terugwaarts over het stuk vallen. In plaats van van F majeur naar D majeur te moduleren (van Presto naar Assai meno Presto) ben ik in dezelfde toonsoort gebleven. Stel dat Beethoven behoorlijk doof was geweest toen hij deze symfonie schreef, en hij had gedacht: Ach kom, laten we het Assai meno Presto ook in F houden, en zijn
gehoor had hem niet vertelt dat dit behoorlijk laag was uitgevallen wat betreft celli en contrabassen, dan had het aldus geklonken. Wel heb ik het Assai meno Presto in de herhaling van D majeur naar F#-majeur laten moduleren, waardoor het thema weer fruitig en fris klinkt. - CHIEL MEIJERING

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 40 paginas EUR 23,41
Hardcopy, normal size (B4), 40 paginas EUR 41,02
Hardcopy, study size (A4), 40 paginas EUR 34,34