componist
Chiel Meijering was born in Amsterdam on June 15, 1954.
Education: He studied composition with Ton de Leeuw, percussion under Jan Labordus and Jan Pustjens and piano at the Amsterdam Conservatory ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
De profundis I : for wind instruments, double-bass and piano, 1986 / Henk van der Meulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 sax-s 2sax-a 1330 pf cb
Kleine dagmuziek : aubade voor blazers, contrabassen en (celesta), X-XI '59 / Ary Verhaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2222 222(1) timp perc (cel ad lib.) 2cb
Gadget : for winds and double-bass, 1972-'79 / Will Eisma
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2231 sax-a 2000 cb
compositie
Die schleimige Last : for harpsichord, theorbe and strings, 1995 / Chiel Meijering
Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van
(op een thema van)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het derde deel van de zevende van Beethoven heb ik op een Beethoviaanse manier doorgecomponeerd en bewerkt zonder gebruik te maken van gecollectiveerde standaardformules, maar met mijn eigen technieken. Door het integreren van Barokversieringen (want Bach-solisten) heb ik een vreemd soort amalgaam gecreƫerd, waardoor het dicht in de buurt komt van Richard Strauss en Mahler. Veel overbodig herhalingsmateriaal heb ik geschrapt of juist op hol laten slaan, wat soms hysterisch (R. Strauss) uitpakt, 't nodige lap- en vulwerk heb ik ook verwijderd en zwakke tussenthema's ingekort. Hier en daar klinken flarden van de 9e symfonie, die als een soort toekomstige schaduw terugwaarts over het stuk vallen. In plaats van van F majeur naar D majeur te moduleren (van Presto naar Assai meno Presto) ben ik in dezelfde toonsoort gebleven. Stel dat Beethoven behoorlijk doof was geweest toen hij deze symfonie schreef, en hij had gedacht: Ach kom, laten we het Assai meno Presto ook in F houden, en zijn
gehoor had hem niet vertelt dat dit behoorlijk laag was uitgevallen wat betreft celli en contrabassen, dan had het aldus geklonken. Wel heb ik het Assai meno Presto in de herhaling van D majeur naar F#-majeur laten moduleren, waardoor het thema weer fruitig en fris klinkt. - CHIEL MEIJERING