componist

Raxach, Enrique

Enrique Raxach is een Nederlandse componist van Spaanse afkomst. Raxach leert de seriële en post-seriële muziek kennen via de zomercursussen in Darmstadt, maar blijft een eigen dramatische stijl en directe ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 2 = Book 2 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Ricordanza : 2005/2006 / Diderik Wagenaar

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest

Desassossego : KB 6, for orchestra, 1990 / Kim Bowman

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 2221 4perc pf str

Ouverture "Cymbeline" : voor orkest / Jurriaan Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3222 4331 timp perc hp str

 

compositie

Am ende des Regenbogens : für Orchester, 1980 / Enrique Raxach

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1980
Uitgavenummer: 04406
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4444 4441 timp 3perc str
Bijzonderheden: In opdracht van de Nederlandse regering. - Opgedragen aan Walter Maas. - Tijdsduur: ca. 25'
Tijdsduur: 25'00"
Compositiejaar: 1980
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Deze nieuwe compositie is het derde en tevens laatste deel van een orkestcyclus die ik op het ogenblik niet beter dan met 'Aardse trilogie' zou kunnen aanduiden. Het werk vat de structurele principes samen van de twee voorafgaande delen, echter zonder te trachten een soort synthese samen te stellen en ook zonder muzikale gegevens van beide stukken te verwerken (met uitzondering van het begin van 'Erdenlicht', dat plotseling ergens in de tweede helft van 'Am Ende..' verschijnt). Wel zijn er enkele verwijzingen die voor een zekere eenheid zorgdragen, zoals b.v. sommige passages in de strijkers en de koperblazers. In mijn toelichting op 'Erdenlicht' heb ik indertijd uiteengezet hoe dit werk zich tijdens het componeren ontwikkelde tot een soort tegenhanger van 'Figuren in einer Landschaft'. Wat hierin een gespannen sfeer van roepen, vragen en dwalen was, is in 'Erdenlicht' een diffuse, zeer afgelegen sfeer, waarin wazige gestalten zich bewegen, zich langzaam concretiseren en
plotseling afdwalen in verlatenheid en onrust. Er zijn dus twee aspecten van hetzelfde muzikale onderwerp die niet zozeer tegenhanger zijn in hun essentie, als wel in de aard van hun muzikale verschijning. 'Figuren in einer Landschaft' wordt geheel beheerst door een veelheid van muzikale 'figuren', die elkaar beïnvloeden en vanuit zichzelf veranderen binnen een compositorisch proces, waarin alle ontwikkelingen scherp afgetekend worden, terwijl 'Erdenlicht' eerder wordt gekenmerkt door een globale 'visie', op de vormen en structuren zowel als op hun akoestische verschijning. In het ene werk is men dus midden 'in' het muzikale gebeuren, terwijl men dit in het andere 'van buitenaf' waarneemt. Daar de laatste maatstreep van 'Erdenlicht' nog andere benaderingen van het onderwerp openliet, nam ik toen meteen al het besluit een derde deel te componeren. De opbouw van 'Am Ende..' verschilt aanmerkelijk van de twee voorafgaande: door het opnieuw teruggrijpen op de uit de film bekende
'flashbacktechniek', 0 zoals ik die ooit in 'Syntagma' (1965) toepaste, was het mogelijk de chronologische opbouw die typerend is voor 'Figuren' en 'Erdenlicht' te vervangen door een andere structuur: de muzikale gegevens worden niet meer van A tot Z ontwikkeld, maar in een soort aards krachtenveld tegelijkertijd met een duister verleden en iets van een voorgevoel geconfronteerd - en dat alles binnen circa 25 minuten. De eenheid van het werk wordt gewaarborgd door een harmonisch raster bestaande uit overmatige en verminderde akkoorden, waaruit de kiemcellen voorkomen (zie b.v. de eerste vier noten van de partituur). De titel 'Am Ende des Regenbogens' heeft enerzijds betrekking op het allereerste idee van de compositie, anderzijds op een legende over elfen en kabouters die lang geleden wegtrokken omdat zij niet meer welkom waren. Zij gingen weg met medeneming van hun niet meer begrepen wetenschappen (meestal magie genoemd) en zij vertrokken op hun eigen manier, op zoek naar een
vriendelijker wereld, ergens aan het einde van de regenboog. Eigenlijk gaat het om de onvermijdelijke botsing tussen de werelden van de fantasie en die van verlichting en nuchterheid. Aan de luisteraar de vraag wat dit te maken heeft met kunst (waaronder muziek) en maatschappij. - ENRIQUE RAXACH

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 86 pagina's EUR 51,67
Download in PDF (A3), 86 pagina's EUR 62,01
Hardcopy, normal size (A3), 86 pagina's EUR 103,35
Hardcopy, study size (A4), 86 pagina's EUR 69,62
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 286 pagina's EUR 119,93
Download in PDF (B4), 286 pagina's EUR 143,91
Hardcopy, normal size (B4), 286 pagina's EUR 239,86
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten