componist
Na zijn muziekstudie in Antwerpen verhuist Oscar van Hemel naar Nederland waar hij tijdens de Eerste Wereldoorlog violist is in het orkest van de Nederlandse Opera te Amsterdam. Daarna is ...
gerelateerde werken
Concerto per viola e orchestra : 1951 / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en orkest
Bezetting:
2222 4030 timp perc str vla-solo
River Where the Sun Rises : Orchestral Essay / Michael Fine
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2tpt trb timp str
Behind the veils of words : orchestra including human voice(s), 1973 / Charles van der Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr/alt 1010 2sax 0111 timp perc pf str(6.6.4.4.3.)
Omaggio : voor orkest, 1974 / Jan Felderhof
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 1230 timp str
compositie
Symfonie no. 1 / Oscar van Hemel
Bevat:
Allegro giocoso
Grave
Allegro vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 1940 - Rotterdam - Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduard Flipse). De hoekdelen van dit driedelige werk, hetwelk atonaal is, zijn zeer levendig van karakter en staan in schril contrast met het langzame middendeel, Grave marcia funèbre, in zevenkwartsmaat gebouwd op een obstinaat ritme en uitbeeldend één grote climax, gevolgd door een anti-climax. Het eerste deel is geconcipieerd in de hoofdvorm en wisselt veelvuldig van maatsoort. Het hoofdthema wordt gekarakteriseerd door een ritmische voor- en nazin. De overgang wordt gestuurd door gerepeteerde triolenfiguren. Het kernachtige vrolijke tweede thema wordt beurtelings door de houtblazers weergegeven. Een slotmotief treedt op in de doorwerking van de expositie en wordt afgesloten door het gelijktijdig weerklinken van motieven uit de hoofdthema's en een gesyncopeerd ritme. Het derde deel is eveneens verwant met de hoofdvorm. Het levendige hoofdthema berust op kwartenbouw. Zeer energiek wordt de overgangsepisode
aangedreven door gerepeteerde zestiende dalende tetrachorden en een strijdlustig motief voor de koperblazers. De gejaagd dreigende sfeer wordt door het intredende geestige tweede thema plotseling uitgeschakeld. Een nieuw thema hetwelk ook canonisch en in de verbreding verwerkt is, intoneert in de doorwerking dewelke fugatisch is van opzet. - OSCAR VAN HEMEL