gerelateerde werken
L'autunno di Christina : Dramatic scene for soprano and large ensemble / Klas Torstensson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr-solo fl/picc ob/eh cl-cl-b fg tpt h trb-t/trb-b pf 2perc 2vn vla vc db
Järn : 1982, revised version 1987, winds-piano-double bass / Klas Torstensson
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) 3sax h 2trp 3trb pf cb
The Harvest : for ensemble / Ville Raasakka
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl cl-b fg h tpt trb 2perc pf 2vn vla vc db
Season of the phantasmal peace : for large ensemble / Valery Voronov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl bsn h tp trb perc pf1-2 acc str
compositie
Spåra : 1984 / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Spåra (Zweeds voor 'een spoor volgen/maken') is een stuk dat zowel gebruik maakt van de muzikale kwaliteiten van de ensembleleden, alswel een kritisch commentaar wil zijn op het repertoire van het ensemble. Geen Hoketus-muziek (conceptueel uniek maar daarom noodzakelijkerwijze ook eenmalig van karakter) en tegelijkertijd in vele opzichten 'echte' Hoketus-muziek (wel ontdaan van haar - in mijn ogen - vaak statische en voorspelbare karakter): hard, agressief en zelfverzekerd. Misschien zouden we Spåra een pre-Hoketus-stuk kunnen noemen: muziek op zoek naar dat ene oergebaar (een muzikale vuist?) ... 'problematiseren' dus? Zeker niet. Wél het construeren van een muzikale wereld die ervoor uit durft te komen problematisch te zíjn - maar hierdoor hopelijk ook rijk is in al haar complexiteit van muzikale gebaren. Een muzikale werkelijkheid die zichzelf niet wil verloochenen door oversimplificatie. Als een alternatief voor de ready-made-kanten van de instrumentale samenstelling en het
repertoire van het ensemble (2 identieke sub-ensembles, aanwezigheid van een doorlopende puls, enz.) werd gekozen voor deze bezettting. Hierdoor kon de Hoketus-sound behouden worden, terwijl een breed spectrum van mogelijkheden werd verkregen voor wisselende groepsformaties en een flexibele muzikale taakverdeling in de loop van het stuk. - KLAS TORSTENSSON