componist

Torstensson, Klas

Klas Torstensson woont en werkt bijna zijn hele volwassen leven in Nederland, maar zijn muziek is grensoverschrijdend - in alle opzichten. Ondanks de duidelijk abstracte aard van zijn muziek is ...

gerelateerde werken

Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klarinet
Bezetting: cl-b

Hymne to the memory of Darius Milhaud : for ensemble, 1974/2006 / Louis Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)

Paperclip music : for ensemble, 1995 / Bart de Kemp

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 1111 sax-a 1110 tom(mar) pf 2vl vla vc cb

Lantern lectures : for sinfonietta, 1999-2002, (Brass Link I / Solid Rocks I / Brass Link II), Volume I / Klas Torstensson

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl(pic) ob cl cl-b fg (h trp trb) perc pf 2vl vla vc cb

 

compositie

Spåra : 1984 / Klas Torstensson

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1984
Uitgavenummer: 04418
Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 0000 sax-a sax-t sax-t(panfl) 0000 4perc(panfl) 2g-b g-b(panfl) 2el.pf electronics
Bijzonderheden: Voor altsaxofoon, 2 tenorsaxofoons (2e tevens panfluit), 4 slagwerkers (tevens panfluit), 2 el. piano's, 3 basgitaren (3e tevens panfluit) en elektronika. - In opdracht van en opgedragen aan Hoketus
Tijdsduur: 13'00"
Aantal spelers: 12
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): Spåra (Zweeds voor 'een spoor volgen/maken') is een stuk dat zowel gebruik maakt van de muzikale kwaliteiten van de ensembleleden, alswel een kritisch commentaar wil zijn op het repertoire van het ensemble. Geen Hoketus-muziek (conceptueel uniek maar daarom noodzakelijkerwijze ook eenmalig van karakter) en tegelijkertijd in vele opzichten 'echte' Hoketus-muziek (wel ontdaan van haar - in mijn ogen - vaak statische en voorspelbare karakter): hard, agressief en zelfverzekerd. Misschien zouden we Spåra een pre-Hoketus-stuk kunnen noemen: muziek op zoek naar dat ene oergebaar (een muzikale vuist?) ... 'problematiseren' dus? Zeker niet. Wél het construeren van een muzikale wereld die ervoor uit durft te komen problematisch te zíjn - maar hierdoor hopelijk ook rijk is in al haar complexiteit van muzikale gebaren. Een muzikale werkelijkheid die zichzelf niet wil verloochenen door oversimplificatie. Als een alternatief voor de ready-made-kanten van de instrumentale samenstelling en het
repertoire van het ensemble (2 identieke sub-ensembles, aanwezigheid van een doorlopende puls, enz.) werd gekozen voor deze bezettting. Hierdoor kon de Hoketus-sound behouden worden, terwijl een breed spectrum van mogelijkheden werd verkregen voor wisselende groepsformaties en een flexibele muzikale taakverdeling in de loop van het stuk. - KLAS TORSTENSSON

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail