componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Symphony for strings : (2nd symphony), 1989 / Joep Straesser

Genre: Orkest
Subgenre: Strijkorkest
Bezetting: str

Phenomena : for orchestra, (1983-87), Xander Hunfeld

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 3perc hp str(16.14.12.10.8.)

Marsyas : (La source enchantée), comédie de Balthazar Verhagen, suite de concert / composée par Alphons Diepenbrock

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 1232 3000 timp perc hp str

Hora : voor orkest / Wim Petersma

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4444 4431 str(12.12.10.8.6.)

 

compositie

Chorai revisited : for orchestra, 1974/75 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1975
Uitgavenummer: 04425
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4242 2sax 2220 4perc hp pf str(14.4.3.2.)
Bijzonderheden: In opdracht van het Cultuurfonds BUMA. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18 december 1975 - Utrecht - Utrechts Conservatorium-orkest o.l.v. Frits Kox)

Chorai Revisited, geschreven t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Utrechts Conservatorium, is gebaseerd op een vroeger werk, getiteld Chorai (1966) voor groot strijkorkest, harp en slagwerk. De reden daarvoor was dat de idee die aan Chorai ten grondslag lag, namelijk het componeren van een voortdurend fluctuerende polyfonie van klankvelden - Chorai betekent 'velden' in geografische zin - op zichzelf aantrekkelijk was, maar niet effectief genoeg gerealiseerd.
De gedachte om Chorai opnieuw te schrijven na een tijdsverloop van negen jaar en gebaseerd op dezelfde grondgedachte werd interessant toen de componist zich realiseerde dat men op verschillende soms ver uit elkaar gelegen tijdstippen in zijn leven met dezelfde situaties kan worden geconfronteerd, waarop men op die verschillende tijdstippen heel anders reageert, of die men op andere wijze interpreteert. Zo pleegt de componist Chorai Revisited te vergelijken met de terugkeer naar en het opnieuw ondergaan van een landschap dat hij negen jaar geleden voor het laatst zag. Het landschap is inmiddels veranderd, de bomen zijn gegroeid, er zijn wegen doorheen gelegd, etc., maar ook de componist is veranderd. Vandaar de gewijzigde bezetting (strijkers, hout, koper, celesta/campanelli, harp, piano, slagwerk) en de, zijns inziens veel effectievere, uitwerking van een polyfonie van velden waarbij nu kleurcontrasten onder meer een grote rol spelen.
Ten opzichte van Chorai zijn in Chorai Revisited de globale contouren, op het begin en het slot na, wel zo ongeveer gelijk gebleven. De manier waarop de contouren zijn ingevuld en de wijze waarop de polyfoon verlopende muzikale gebeurtenissen zich tot elkaar verhouden, zijn complexer en verfijnder van aard, waardoor Chorai Revisited in feite een geheel nieuw werk is geworden. - JOEP STRAESSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail