gerelateerde werken
Intersections IV : for oboe, violin, viola and 'cello, 1972, rev. 1984 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
ob vl vla vc
Mors aeterna : for orchestra / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob 2cl 2fg(cfg) 2h 2trp 2trb(trb-b_ tb timp perc hp org str
Trois préludes : pour orchestre, 1969 / instrumentation 1981, John Borstlap
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3332 4330 timp perc hp str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4221 timp perc str
compositie
Chorai revisited : for orchestra / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18 december 1975 - Utrecht - Utrechts Conservatorium-orkest o.l.v. Frits Kox)
Chorai Revisited, geschreven t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Utrechts Conservatorium, is gebaseerd op een vroeger werk, getiteld Chorai (1966) voor groot strijkorkest, harp en slagwerk. De reden daarvoor was dat de idee die aan Chorai ten grondslag lag, namelijk het componeren van een voortdurend fluctuerende polyfonie van klankvelden - Chorai betekent 'velden' in geografische zin - op zichzelf aantrekkelijk was, maar niet effectief genoeg gerealiseerd.
De gedachte om Chorai opnieuw te schrijven na een tijdsverloop van negen jaar en gebaseerd op dezelfde grondgedachte werd interessant toen de componist zich realiseerde dat men op verschillende soms ver uit elkaar gelegen tijdstippen in zijn leven met dezelfde situaties kan worden geconfronteerd, waarop men op die verschillende tijdstippen heel anders reageert, of die men op andere wijze interpreteert. Zo pleegt de componist Chorai Revisited te vergelijken met de terugkeer naar en het opnieuw ondergaan van een landschap dat hij negen jaar geleden voor het laatst zag. Het landschap is inmiddels veranderd, de bomen zijn gegroeid, er zijn wegen doorheen gelegd, etc., maar ook de componist is veranderd. Vandaar de gewijzigde bezetting (strijkers, hout, koper, celesta/campanelli, harp, piano, slagwerk) en de, zijns inziens veel effectievere, uitwerking van een polyfonie van velden waarbij nu kleurcontrasten onder meer een grote rol spelen.
Ten opzichte van Chorai zijn in Chorai Revisited de globale contouren, op het begin en het slot na, wel zo ongeveer gelijk gebleven. De manier waarop de contouren zijn ingevuld en de wijze waarop de polyfoon verlopende muzikale gebeurtenissen zich tot elkaar verhouden, zijn complexer en verfijnder van aard, waardoor Chorai Revisited in feite een geheel nieuw werk is geworden. - JOEP STRAESSER