gerelateerde werken

Five close-ups : (based on a twelve ton [sic] row by Pierre Boulez), for piano, 1960/61, revised: December 1973 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Funérailles : voor orkest, opus 157 / Herman Mulder

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp perc 2hp str

Contravolutie : voor groot orkest en klankspoor, 1976-'77 / Wim Laman

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest; Orkest met multimedia
Bezetting: 2rec-a 4464 8541 tenh 3perc 2hp ham.org str(28.12.10.8.) tape

Five sonatas / orchestrated by Ron Ford, 1991, Domenico Scarlatti

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 2220 str

 

compositie

Chorai revisited : for orchestra, 1974/75 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1975
Uitgavenummer: 04425
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4242 2sax 2220 4perc hp pf str(14.4.3.2.)
Bijzonderheden: In opdracht van het Cultuurfonds BUMA. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Compositiejaar: 1975
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Straesser, Joep (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18 december 1975 - Utrecht - Utrechts Conservatorium-orkest o.l.v. Frits Kox)

Chorai Revisited, geschreven t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Utrechts Conservatorium, is gebaseerd op een vroeger werk, getiteld Chorai (1966) voor groot strijkorkest, harp en slagwerk. De reden daarvoor was dat de idee die aan Chorai ten grondslag lag, namelijk het componeren van een voortdurend fluctuerende polyfonie van klankvelden - Chorai betekent 'velden' in geografische zin - op zichzelf aantrekkelijk was, maar niet effectief genoeg gerealiseerd.
De gedachte om Chorai opnieuw te schrijven na een tijdsverloop van negen jaar en gebaseerd op dezelfde grondgedachte werd interessant toen de componist zich realiseerde dat men op verschillende soms ver uit elkaar gelegen tijdstippen in zijn leven met dezelfde situaties kan worden geconfronteerd, waarop men op die verschillende tijdstippen heel anders reageert, of die men op andere wijze interpreteert. Zo pleegt de componist Chorai Revisited te vergelijken met de terugkeer naar en het opnieuw ondergaan van een landschap dat hij negen jaar geleden voor het laatst zag. Het landschap is inmiddels veranderd, de bomen zijn gegroeid, er zijn wegen doorheen gelegd, etc., maar ook de componist is veranderd. Vandaar de gewijzigde bezetting (strijkers, hout, koper, celesta/campanelli, harp, piano, slagwerk) en de, zijns inziens veel effectievere, uitwerking van een polyfonie van velden waarbij nu kleurcontrasten onder meer een grote rol spelen.
Ten opzichte van Chorai zijn in Chorai Revisited de globale contouren, op het begin en het slot na, wel zo ongeveer gelijk gebleven. De manier waarop de contouren zijn ingevuld en de wijze waarop de polyfoon verlopende muzikale gebeurtenissen zich tot elkaar verhouden, zijn complexer en verfijnder van aard, waardoor Chorai Revisited in feite een geheel nieuw werk is geworden. - JOEP STRAESSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail