gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, volume 1
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Hymnus : per orchestra / Nico Schuyt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 2221 timp perc hp str
Pok : for symphony orchestra / Tilen Lebar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b sax-a 2fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb timp perc hp pf str
A contemplation of Marie’s death : for orchestra / Nikos Ioakeim
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4hn 3trp 2trb btrb timp perc hp str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Overige auteurs:
Manneke, Daan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE