componist
Daan Manneke begint zijn muzikale carrière als organist. Later wordt hij docent aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn oeuvre, grotendeels in opdracht tot stand gekomen, richt zich vooral op geestelijke muziek ...
gerelateerde werken
ORDRE (Petit Hommage à Marin Marais) : voor een toetsinstrument / Daan Manneke
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Symphonie Nº 6 'Amsterdamse' : voor orkest / Cornelis Dopper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 4trb tb timp perc hp cel org str
Suite voor kamerorkest : (1935) / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2200 0000 pf str
Ombres : voor symfonieorkest, 1960/1961 / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl(fl-a) 2ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg sax-a 2h 3trp 2trb tb timp 4perc cel(pf) hp g str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE