gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
In : for orchestra, 1999 / Astrid Kruisselbrink
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl fl(fl-a) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 5h 4trp 2trb trb-b tb str(14.12.10.8.7)
Unison : for orchestra, 1994/95 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc hp str(14.12.10.8.6.)
Symphony IV : for orchestra / Luc Van Hove
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl/picc 3ob/eh 3cl 2fg cfg 4h 3tpt 3trb tb timp 2perc cel hp str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Overige auteurs:
Manneke, Daan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE