componist
Daan Manneke begint zijn muzikale carrière als organist. Later wordt hij docent aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn oeuvre, grotendeels in opdracht tot stand gekomen, richt zich vooral op geestelijke muziek ...
gerelateerde werken
ORDRE (Petit Hommage à Marin Marais) : voor een toetsinstrument / Daan Manneke
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Ouverture : (de 4 temperamenten), voor orkest, opus 5, 1982, (revisie 1983) / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 5perc 2hp pf cel str
Cyclophony VIII : for wind quintet & strings, 1971, rev. 1982 / Hans Kox
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en); Orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h vl vla vc cb / 1111 1000 str(6.4.4.2.)
Orkest-suite "Quo vadis" / Robert de Roos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3343 4331 timp perc pf str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE