gerelateerde werken
Aulos : for two bassoons / Henk de Vlieger
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot
Bezetting:
2bsn
Macho : for wind ensemble, piano and double bass, 1991/1992, (revision 1992) / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3222 3sax 2331 pf cb
Getting the Moonswings : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl/picc cl/cl-b sax-a/sax-s sax-bar/sax-s 2h tpt 2trb tb perc pf gtr-e bass-e
Weense gezelligheid : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl/picc cl/cl-b sax-a/sax-s sax-bar/sax-s 2h tpt 2trb tb perc pf gtr-e bass-e
compositie
Pictures at an exhibition / (Modest Mussorgsky), transcription for 14 percussionists, celesta, harp and piano by Henk de Vlieger, (1981/84) (rev. 1989)
Overige auteurs:
Musorgskij, Modest
(Componist)
Vlieger, Henk de
(Arrangeur)
Bevat:
Gnomus. Promenade
The great gate of Kiev
Il vecchio castello. Promenade
Tuileries
Bydlo. Promenade
Ballet
Samuel Goldenberg and Schmuyle. Promenade
Limoges
Catacombae-Cum mortuis in lingua mortua
Baba Yaga
Toelichting:
Program note (Dutch): (...). Mijn idee om Mussorgskij's muziek te bewerken voor een groot slagwerkensemble komt wellicht wat bizar voor. De link tussen het 19de eeuwse idioom en zo'n bij uitstek hedendaags instrumentarium lijkt inderdaad ver te zoeken. Men moet echter bedenken dat de Schilderijententoonstelling is gecomponeerd voor piano (alle orkestversies dus even vergeten!) en dat het klankkarakter van een aangeslagen pianosnaar overeenkomt met dat van de meeste slaginstrumenten: een kernachtige aanzet en een wegstervende naklank. Het op gelijke sterkte aanhouden van een toon, zoals bij blaas- of strijkinstrumenten, is onmogelijk. Niet ten onrechte pleegt men de piano wel in te delen bij de categorie slaginstrumenten. Het feit dat ik zelf slagwerker ben, heeft uiteraard een rol gespeeld in de keuze voor deze bezetting. Mijn affiniteit met grotere slagwerkensembles. of beter gezegd: orkesten zonder strijkers en blazers, komt voort uit de medewerking die ik verleende aan uitvoeringen van o.a. 'Les noces' van Stravinsky, 'Canti di prigiona' van Dallapiccola, de 'Cantata para América màgica' van Ginastera en de 'Percussion symphony' van Wuorinen. De samenstelling van het ensemble in mijn transcriptie is dan ook min of meer geënt op de bezetting van deze stukken (...). - HENK DE VLIEGER