gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 1
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Vor Deinen Thron : for orchestra / Svyatoslav Lunyov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4fl(fl-a) 2ob h 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp hp cemb pf org str
Wild-Up : for orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Muziek voor straten en pleinen : voor orkest / Robert Heppener
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) 5h 5trp 4trb trb-b tb 5perc 2hp pf str
compositie
Sine nomine : for three instrumental choirs, 1972 / Daniel Manneke
Overige auteurs:
Obrecht, Jacob
(Op een thema van)
Manneke, Daan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De bezetting
De drie instrumentenkoren hebben elk hun eigen signatuur; bijvoorbeeld de homogeniteit van de 10 solo-strijkers (S) het heterogene kwintet (Q), tenslotte het gediviseerde Tutti-koor van strijkers en blazers, waarbij de blazers weer in drie groepen verdeeld zijn in een ongebruikelijke combinatie.
Het materiaal
Ook in materiaalgebruik zijn de drie koren zeer verschillend. Zo noem ik de enkele akkoorden en samenklanken waarmee het kwintet (Q) opereert. (Met op verschillende plaatsen een onverbroken sympathie voor Stravinsky (Agon).)
Opvallend is bij de strijkersgroep (S) het Obrecht-citaat, en de commentaren (twee in getal) op dit gegeven.
Tenslotte het Tutti-koor (T) met zijn quasi-modale torenpendel, de interne verhouding strijkers-blazers en tussen de blazers onderling.
De vorm
De drie koren beschrijven grote bogen. Ieder koor heeft zijn eigen grondplan. In feite lopen er dus drie muzikale levens door elkaar.
De opstelling in de zaal
Om het werk optimaal te laten functioneren, verdient het grote aanbeveling de groepen gescheiden op te stellen. (Uiteraard heeft dit consequenties: er zullen meer dirigenten of aanvoerders nodig zijn. In ieder geval moeten de diverse groepen een grote mate van zelfstandigheid hebben en beslissingen durven nemen.) Tracht een opstelling te vinden, zodanig dat de muzikale ruimte zijn weerklank vindt in de speelruimte. - DAAN MANNEKE