gerelateerde werken
Himmelsfunken : Version for voice and string quartet / Franz Schubert; arranged by Robert Holl
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
zang 2vn vla vc
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl(picc) 2ob(eh) 3cl(cl-b) 3fg 4h 3tpt 3trb tv perc sopr(ad.lib) g-e hp str
Anaphora : for large symphony orchestra / Alexey Retinsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4fl/picc 3ob/eh 3cl 3fg/cfg 6h 4tpt 3trb tb 5perc hp g-e keyb str
365 : for orchestra, 2006 / Joey Roukens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
sopr fl(pic) fl(fl-a) ob cl cl(cl-b) 2fg 4h 2trp 3trb tb 3perc pf cel/synth/keyboard hp str
compositie
Fantasie / Schubert, geïnstrumenteerd door Willem van Otterloo
Overige auteurs:
Otterloo, Willem van
(Arrangeur)
Schubert, Franz
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik ben mij ervan bewust, dat men bij het instrumenteren van een dergelijk werk met de grootste omzichtigheid en vérgaande kennis van zaken te werk moet gaan, niet alleen uit respect voor Schubert maar vooral ook om het feit, dat wij ons wagen aan muziek uit een geheel andere tijd. Vóór alles wordt geëist, dat men zich grondig oriënteert omtrent de wijze van orkestbehandeling in Schuberts tijd om iedere wanverhouding tussen de aard der muziek en het orkestreren van 'quatre-mains' muziek de moeilijkheid voor dat men vele op de piano hoogliggende passages moet brengen binnen het bereik van het orkest (zeer hoge liggingen voor de violen, het gebruik van een piccolo voor de hoge noten of van een bastuba voor de lage zouden volkomen uit de toon vallen), in het besef dat dit bereik bij het 'Schubert-orkest' lang niet zo groot is als heden ten dage. Men is dus, zoals uit dit alles wel blijkt, aan handen en voeten gebonden, hetgeen de opgave moeilijk maar ook bijzonder aantrekkelijk
maakt. Ik heb mij deze opgave volkomen vrijwillig gesteld, wetende dat ik mij aan kritiek van puriteinen blootstel, uitgaande van de niet te stuiten behoefte dit heerlijke werk van Schubert recht te doen wedervaren door het feit in de openbaarheid, in casu de concertzaal te brengen, waar men het slechts hoogst zelden uitvoert. Dit betoog wil geen verdediging zijn, maar een explicatie en een verantwoording van mijn onderneming. - WILLEM VAN OTTERLOO