gerelateerde werken
Symphony Nº 8 ("Unvollendete") : for nonet / Franz Schubert; arr. Ernst Spyckerelle
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob cl h fg vn vla vc db
3e Sinfonie, opus 19 / C.A. Fodor
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1222 2200 timp str
Marsyas : Concertsuite (Balthazar Verhagen) / Alphons Diepenbrock; samengesteld door Eduard Reeser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(picc) 2ob(eh) 2cl cl-b 2fg 3h timp perc hp str
Het wonderlijk uur : suite no. 1, voor orkest / van Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4330 timp perc pf str(vc cb)
compositie
Fantasie / Schubert, geïnstrumenteerd door Willem van Otterloo
Overige auteurs:
Otterloo, Willem van
(Arrangeur)
Schubert, Franz
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik ben mij ervan bewust, dat men bij het instrumenteren van een dergelijk werk met de grootste omzichtigheid en vérgaande kennis van zaken te werk moet gaan, niet alleen uit respect voor Schubert maar vooral ook om het feit, dat wij ons wagen aan muziek uit een geheel andere tijd. Vóór alles wordt geëist, dat men zich grondig oriënteert omtrent de wijze van orkestbehandeling in Schuberts tijd om iedere wanverhouding tussen de aard der muziek en het orkestreren van 'quatre-mains' muziek de moeilijkheid voor dat men vele op de piano hoogliggende passages moet brengen binnen het bereik van het orkest (zeer hoge liggingen voor de violen, het gebruik van een piccolo voor de hoge noten of van een bastuba voor de lage zouden volkomen uit de toon vallen), in het besef dat dit bereik bij het 'Schubert-orkest' lang niet zo groot is als heden ten dage. Men is dus, zoals uit dit alles wel blijkt, aan handen en voeten gebonden, hetgeen de opgave moeilijk maar ook bijzonder aantrekkelijk
maakt. Ik heb mij deze opgave volkomen vrijwillig gesteld, wetende dat ik mij aan kritiek van puriteinen blootstel, uitgaande van de niet te stuiten behoefte dit heerlijke werk van Schubert recht te doen wedervaren door het feit in de openbaarheid, in casu de concertzaal te brengen, waar men het slechts hoogst zelden uitvoert. Dit betoog wil geen verdediging zijn, maar een explicatie en een verantwoording van mijn onderneming. - WILLEM VAN OTTERLOO