componist

Leeuw, Ton de

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...

gerelateerde werken

Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 3sopr 3alt 3ten 3bas

Suite : voor amateurorkest / Marius Monnikendam

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2121 1100 timp perc pf4h str

Nritta : orchestral dance / Ton de Leeuw

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: fl fl(pic) fl (fl-a) 2ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg sax-a 4h 3trp 3trb tb timp 3-4perc hp pf(cel) str

Three wheels : for orchestra, 2002 / Toek Numan

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4231 3perc hp str

 

compositie

Spatial music / Ton de Leeuw

Uitgever: Amsterdam: Donemus, [1966?]
Uitgavenummer: 04600
Genre: Orkest
Subgenre: Variabele bezetting (orkest); Orkest
Bezetting: 32-48 players (3perc ad lib.)
Bijzonderheden: Bron van beschr.: titelp. speelaanwijzingen. - Voor 32 tot 48 vrij te kiezen spelers, zonder of met 3 slagwerkers. - De slagwerkpartituur is uitgegeven onder de titel: Spatial music II. - Spatial music I. - In opdracht van het Ministerie van C.R.M. - Jaar van comp.: 1965-1966. - Tijdsduur: ca. 24'
Tijdsduur: 24'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 4-5-1967 - Amsterdam - Amsterdams Studenten Kamerorkest o.l.v. Jan Vriend).
Spatial Music I gaat uit van een totaal andere relatie tussen ruimte en klank dan tot dan toe gebruikelijk was. De ruimtelijke splitsing van het orkest dient niet slechts tot een betere profilering van de klank, maar bepaalt diepgaand de structuur van de muziek zelf. Dit gebeurt als volgt: 32-48 spelers zijn geheel over de zaal verdeeld, en verspreid tussen het publiek opgesteld. Zij vormen een collectiviteit van zelfstandige individuen, die zowel afhankelijk als bijna volledig onafhankelijk van elkaar musiceren. De keuze der instrumentalisten, evenals hun aantal (tussen 32 en 48) wordt bepaald door de dirigent. De partijen zijn daarom niet gebonden aan een bepaald instrument, maar daarentegen aan de plaats die de speler in de betreffende uitvoeringsruimte inneemt. Het is deze plaats, die bepalend is voor datgene dat de speler te spelen heeft. De ruimte is hiermee een essentieel bestanddeel van de muzikale structuur geworden.
Verder speelt een sterk ornamentale, flexibele speelwijze, verwant met bepaalde Aziatische muziekpraktijken, een grote rol. Het is deze speelwijze die - met de ruimtelijke spreiding - verantwoordelijk is voor de totaal nieuwe orkestklank van dit werk.
De vorm behoort tot het wat de componist noemt mobiele-gesloten type, waarbij, ondanks de grote mate van ongedetermineerdheid der samenklank, herkenbare en gefixeerde elementen zorgen voor een blijvende karakteristiek van de muzikale vorm, ook bij overigens zeer verschillende heruitvoeringen. De tijdsstructuur van het werk is echter minutieus vastgelegd: het is de bedding waarin dit simultaan, onafhankelijk musiceren verloopt. Er is geen partituur. Verkrijgbaar zijn slechts de partijen, benevens een technische toelichting voor de spelers en dirigent. - TON DE LEEUW

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail