componist
Loevendie noemt zichzelf "een laatkomer als componist". Tot in de jaren 1970 is hij uitsluitend bekend als jazzsaxofonist. Hij krijgt internationale bekendheid met zijn kwartet (mede gevormd door Hans Dulfer, ...
gerelateerde werken
Six Turkish folkpoems : for female voice and 7 instruments, (1977) / Theo Loevendie
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr/sopr-m fl(pic) cl perc hp pf vl vc
Anaphora : for large symphony orchestra / Alexey Retinsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4fl/picc 3ob/eh 3cl 3fg/cfg 6h 4tpt 3trb tb 5perc hp g-e keyb str
Het Rode Huis : = (Red house), for chamber orchestra, 1999 / Maarten van Norden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 perc str
Symfonie in C : voor orkest, 1980, revisie 2005 / Iman Soeteman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3223 4231 timp 2perc str
compositie
Naima suite : for orchestra, 1986 / Theo Loevendie
Bevat:
In prison
Intermezzo
Music for a strange wedding
Toelichting:
Program note (Dutch): In gevangenschap voeren Naima en haar medegevangenen een huwelijksritueel op dat opent met een statig ouverture-ritme. Een sierlijk menuet zet in, maar wordt weer verdrongen door het statige ritme uit het begin; kennelijk zijn de deelnemers het onderling niet eens ondanks de dreiging op de achtergrond. Dan meent de saxofonist in het gezelschap het heft in handen te moeten nemen, maar ook hij houdt zich niet staande in de chaos die dreigt te ontstaan. Toch wordt het door hem geïntroduceerde walsritme eerst aarzelend en dan schots en scheef bonkend door iedereen overgenomen voor de slotapotheose. - THEO LOEVENDIE