gerelateerde werken
L'autunno di Christina : Dramatic scene for soprano and large ensemble / Klas Torstensson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr-solo fl/picc ob/eh cl-cl-b fg tpt h trb-t/trb-b pf 2perc 2vn vla vc db
Concerto Grosso : for wind quartet and ensemble / Jan-Peter de Graaff
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
sax-s sax-a trb trb-b fl eh/ob cl cl-b sax-bar fg h tpt timp 2perc hp cemb 2vln vla vc db
attractive MORALITIES : for large ensemble, 1994 / Theo Abazìs
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3222 2sax-a 2320 pf cb
Vene : for large ensemble / Jan-Bas Bollen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(picc) ob cl fg h tpt 2perc pf acc 2vn vla vc db
compositie
Järn : 1982, revised version 1987, winds-piano-double bass / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen Järn (Zweeds voor 'ijzer') bij het 10-jarig jubileum van Orkest De Volharding in 1982 voor het eerst zou worden uitgevoerd, werd na enige aarzelingen besloten het stuk door de componist te laten dirigeren; voor De Volharding een nogal radicale stap. Gelukkig herhaalt de geschiedenis zich maar zelden: zo bleek bijvoorbeeld mijn Spåra voor Hoketus (1984) - waarbij óók een dirigent nodig was - het laatste stuk te zijn dat door dit ensemble op het repertoire werd genomen. Hoketus besloot kort hierna zichzelf op te heffen. Het stuk werd een sluitstuk: "tot hier maar niet verder...". Bij Orkest De Volharding heeft het anders uitgepakt: al stond Järn in het begin op nogal gespannen voet met de rest van het repertoire, na tien jaar is te horen dat de muziek inmiddels hún muziek is geworden. Dit is te merken aan de vrijheid in interpretatie en vooral in het door het stuk 'uitgelokte' zeer directe en lichamelijke spel. Järn gaat in wezen over arbeidsverdeling: in het eerste deel worden
de kollektieve aktiviteiten op gang gebracht door een kleine groep, in het tweede deel wordt een kontinue en organiese muziek geproduceerd door steeds wisselende groepen, terwijl het derde deel gedomineerd wordt door één uniforme en agressieve muzikale laag. - KLAS TORSTENSSON