gerelateerde werken
Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl-b
Las Ramblas : Version for recorder, bassoon, accordion and string orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
rec fg acc str
Feest in de gele maisvelden : voor ensemble & tape, 2003 / Simon Burgers
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
fl 2ob 2cl 2fg 4sax 2h 2trp 2trb trb-b tb 2perc el.g cb tape
Janssen treft Scarlatti : for ensemble / Guus Janssen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) 2ob 2cl 2fg 2h trp trb cemb timp perc cb(perc)
compositie
Järn : 1982, revised version 1987, winds-piano-double bass / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen Järn (Zweeds voor 'ijzer') bij het 10-jarig jubileum van Orkest De Volharding in 1982 voor het eerst zou worden uitgevoerd, werd na enige aarzelingen besloten het stuk door de componist te laten dirigeren; voor De Volharding een nogal radicale stap. Gelukkig herhaalt de geschiedenis zich maar zelden: zo bleek bijvoorbeeld mijn Spåra voor Hoketus (1984) - waarbij óók een dirigent nodig was - het laatste stuk te zijn dat door dit ensemble op het repertoire werd genomen. Hoketus besloot kort hierna zichzelf op te heffen. Het stuk werd een sluitstuk: "tot hier maar niet verder...". Bij Orkest De Volharding heeft het anders uitgepakt: al stond Järn in het begin op nogal gespannen voet met de rest van het repertoire, na tien jaar is te horen dat de muziek inmiddels hún muziek is geworden. Dit is te merken aan de vrijheid in interpretatie en vooral in het door het stuk 'uitgelokte' zeer directe en lichamelijke spel. Järn gaat in wezen over arbeidsverdeling: in het eerste deel worden
de kollektieve aktiviteiten op gang gebracht door een kleine groep, in het tweede deel wordt een kontinue en organiese muziek geproduceerd door steeds wisselende groepen, terwijl het derde deel gedomineerd wordt door één uniforme en agressieve muzikale laag. - KLAS TORSTENSSON