gerelateerde werken
L'autunno di Christina : Dramatic scene for soprano and large ensemble / Klas Torstensson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr-solo fl/picc ob/eh cl-cl-b fg tpt h trb-t/trb-b pf 2perc 2vn vla vc db
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl acc fg str
Reflexion pastorale : for mandoline ensemble, 1996-1997 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
6man 3mand 3g cb
Macho : for wind ensemble, piano and double bass, 1991/1992, (revision 1992) / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3222 3sax 2331 pf cb
compositie
Järn : 1982, revised version 1987, winds-piano-double bass / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen Järn (Zweeds voor 'ijzer') bij het 10-jarig jubileum van Orkest De Volharding in 1982 voor het eerst zou worden uitgevoerd, werd na enige aarzelingen besloten het stuk door de componist te laten dirigeren; voor De Volharding een nogal radicale stap. Gelukkig herhaalt de geschiedenis zich maar zelden: zo bleek bijvoorbeeld mijn Spåra voor Hoketus (1984) - waarbij óók een dirigent nodig was - het laatste stuk te zijn dat door dit ensemble op het repertoire werd genomen. Hoketus besloot kort hierna zichzelf op te heffen. Het stuk werd een sluitstuk: "tot hier maar niet verder...". Bij Orkest De Volharding heeft het anders uitgepakt: al stond Järn in het begin op nogal gespannen voet met de rest van het repertoire, na tien jaar is te horen dat de muziek inmiddels hún muziek is geworden. Dit is te merken aan de vrijheid in interpretatie en vooral in het door het stuk 'uitgelokte' zeer directe en lichamelijke spel. Järn gaat in wezen over arbeidsverdeling: in het eerste deel worden
de kollektieve aktiviteiten op gang gebracht door een kleine groep, in het tweede deel wordt een kontinue en organiese muziek geproduceerd door steeds wisselende groepen, terwijl het derde deel gedomineerd wordt door één uniforme en agressieve muzikale laag. - KLAS TORSTENSSON