gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Procurans odium : per orchestra, 1984 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl cl-b 4h 2trp 3trb tb timp perc hp str
Ballroom Rithmix : for synthesizer and orchestra / Guus Janssen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob 2cl 2fg 2hn tpt trb tb 4 perc synth str
Hydraulic Principles : for orchestra / Ned McGowan
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob 2cl 2sax-a 2fg 2h trp trb perc str
compositie
Keer : for orchestra, 1988 / Guus Janssen
Overige auteurs:
Janssen, Guus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 19 april 1990 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly] - KEER (het gebeuren van iets als zich herhalend voorgesteld) bestaat uit twee secties plus een lange coda. In de eerste sectie is er sprake van een soort dolgedraaid uurwerk, neergezet door het strijkorkest. Zij spelen een golfbeweging, vergelijkbaar met een versneld afgedraaide film van een branding. Haar geweld moet worden gekeerd door de rest van het orkest, waarbij ik als wetmatigheid heb geïntroduceerd, dat het strijkorkest consequent de staccato blazersakkoorden pizzicato moet imiteren. Dit leidt uiteindelijk tot de uitweg uit de Gordiaanse knoop van de eerste sectie. In de tweede sectie bouwt het strijkorkest in zeer hoge ligging een diatonische reeks in C op, waarbij elke toonhoogte haar eigen karakteristiek heeft. Dit opbouwen gebeurt via een 'schakelmechaniek' waarbij de grote trom en de bekkens functioneren als schakelaar. De Coda tenslotte is een statische toestand,
waarbij steeds boventoonreeksen in dalende lijn worden afgetast. Het toonhoogtemateriaal van het hele stuk bestaat uit diverse verwerkingen van deze boventoonreeksen, ook alle akkoorden zijn er uit opgebouwd, vandaar de grillige tonale maar tegelijk richtingloze associaties die bij voortduring worden opgeroepen. - GUUS JANSSEN