gerelateerde werken
Troost voor Daisy : voor viool solo, 2004 / Guus Janssen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Symfonie Nº IV : voor orkest / Herman Mulder
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4431 timp perc 2hp str
Symphony no. 3 : 1926 / Willem Pijper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) 3ob eh 2cl cl-b sax-t 4h 4trp 4trb tenh tb 5perc 2hp man pf4h str(18.16.14.12.10.)
Fünf : for orchestra / Giel Vleggaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 3cl cl-b 3sax 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp 4perc hp pf (cel) str
compositie
Keer : for orchestra / Guus Janssen
Overige auteurs:
Janssen, Guus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 19 april 1990 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly] - KEER (het gebeuren van iets als zich herhalend voorgesteld) bestaat uit twee secties plus een lange coda. In de eerste sectie is er sprake van een soort dolgedraaid uurwerk, neergezet door het strijkorkest. Zij spelen een golfbeweging, vergelijkbaar met een versneld afgedraaide film van een branding. Haar geweld moet worden gekeerd door de rest van het orkest, waarbij ik als wetmatigheid heb geïntroduceerd, dat het strijkorkest consequent de staccato blazersakkoorden pizzicato moet imiteren. Dit leidt uiteindelijk tot de uitweg uit de Gordiaanse knoop van de eerste sectie. In de tweede sectie bouwt het strijkorkest in zeer hoge ligging een diatonische reeks in C op, waarbij elke toonhoogte haar eigen karakteristiek heeft. Dit opbouwen gebeurt via een 'schakelmechaniek' waarbij de grote trom en de bekkens functioneren als schakelaar. De Coda tenslotte is een statische toestand,
waarbij steeds boventoonreeksen in dalende lijn worden afgetast. Het toonhoogtemateriaal van het hele stuk bestaat uit diverse verwerkingen van deze boventoonreeksen, ook alle akkoorden zijn er uit opgebouwd, vandaar de grillige tonale maar tegelijk richtingloze associaties die bij voortduring worden opgeroepen. - GUUS JANSSEN