componist
Guus Janssen is een Nederlands componist en pianist die in zijn werk verschillende muzikale werelden bijeenbrengt: die van de klassieke muziek en van de jazzmuziek, van het componeren en van ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Symphony "Hundred Thirty One Angstrom" : for large orchestra / Svitlana Azarova
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl/picc 2ob 2cl 2fg 4h 3trp 2trb trb-b tb 2perc str
Passacaglia : for orchestra / Wassim Ibrahim
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl ob eh 2cl 2fg 2h 2tpt 2trb cumb timp str
1e symphonie : ("Sinfonia breve"), op. 5 / Nic. Hermans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4331 timp perc cel hp str
compositie
Keer : for orchestra, 1988 / Guus Janssen
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 19 april 1990 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly] - KEER (het gebeuren van iets als zich herhalend voorgesteld) bestaat uit twee secties plus een lange coda. In de eerste sectie is er sprake van een soort dolgedraaid uurwerk, neergezet door het strijkorkest. Zij spelen een golfbeweging, vergelijkbaar met een versneld afgedraaide film van een branding. Haar geweld moet worden gekeerd door de rest van het orkest, waarbij ik als wetmatigheid heb geïntroduceerd, dat het strijkorkest consequent de staccato blazersakkoorden pizzicato moet imiteren. Dit leidt uiteindelijk tot de uitweg uit de Gordiaanse knoop van de eerste sectie. In de tweede sectie bouwt het strijkorkest in zeer hoge ligging een diatonische reeks in C op, waarbij elke toonhoogte haar eigen karakteristiek heeft. Dit opbouwen gebeurt via een 'schakelmechaniek' waarbij de grote trom en de bekkens functioneren als schakelaar. De Coda tenslotte is een statische toestand,
waarbij steeds boventoonreeksen in dalende lijn worden afgetast. Het toonhoogtemateriaal van het hele stuk bestaat uit diverse verwerkingen van deze boventoonreeksen, ook alle akkoorden zijn er uit opgebouwd, vandaar de grillige tonale maar tegelijk richtingloze associaties die bij voortduring worden opgeroepen. - GUUS JANSSEN