gerelateerde werken
Wijfken, staat oppe : Anna Bijnstriptiek, voor sopraan en fluit/altfluit, 1988 / Margriet Ehlen
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		sopr fl(fl-a)
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		acc voice
	
Farewell : voor sopraan, clarinet en cello / Boudewijn Tarenskeen; tekst Euripides
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		zang cl vc
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		sopr fl(pic) 2perc
	
compositie
				Wijfken, staat oppe : Anna Bijnstriptiek, voor sopraan en fluit/altfluit, 1988 / Margriet Ehlen
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Bijns, Anna
									(Tekstdichter/librettist)
								
							Ehlen, Margriet
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Ik ben gehuwd, ailacen
						Mijn alderliefste lief
						O dood, hoe bitter is uw gedinken
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): Met de keuze van deze krachtige en tedere teksten heb ik recht willen doen aan Anna Bijns. Uitdaging, agressie, spot en humor karakteriseren het eerste deel van de triptiek. Introverte lyriek bepaalt het stille tweede lied. Opstandigheid, bitterheid en oneindige tederheid dwingen het derde lied in deze vorm. Natuurlijk is Anna méér dan de optelsom van haar markante karaktertrekken en van al haar emotionele lagen. Zij is méér dan de symboolwaarde van een sterke moedige vrouw, die als eerste onafhankelijke dichteres - zonder de beschutting van huwelijk of kloosterleven - onze literatuurgeschiedenis ingaat. Anna is een vrouw om van te houden. Zij leefde in een gewelddadig grensgebied tussen late middeleeuwen en ontluikende renaissance (Antwerpen, 1493-1575), tussen de brandstapels van de inquisitie en het beginnende oorlogsgeweld van de 80-jarige opstand tegen Spanje. Geen tijd voor esthetica, maar voor heftigheid, strijdbaarheid en radicaliteit. Anna schreef heftige
liefdesgedichten, en heftige gedichten over de onderdrukking van vrouwen door mannen, van mannen door vrouwen. Even heftige, polemiserende scheldkannonades tegen Luther en tegen de roomse ayatollah's. Anna klom op de barricaden waar dat nodig was, overal waar onrecht geschiedde en waar mensen in ketenen geslagen werden: in religie, in huwelijk, in maatschappij. Daardoor biedt zij identificatiemogelijkheden te over aan vrouwen en mannen in onze eigen 20e eeuw, die in wezen niet eens zo ver afstaan van Anna's 16e eeuw. Deze identificatie is de basis voor de interpretatie van mijn 'Wijfken, staat oppe!' Deel 1 mag zich als een 'theaterstuk' ontwikkelen, waarbij vrije ritmische interpretaties als rubatovormen zijn toegestaan als de tekstuitbeelding daarmee gediend is. Deel 2 is een lied van stilte. Deel 3 moet strak toegesneden zijn: heftig en krachtig, een naar binnen geslagen brand. Blanke, introverte momenten daarentegen als contrast. - MARGRIET EHLEN