gerelateerde werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Acht pianostukken : opus 33, (1942) / Herman Mulder

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Suite : voor piano, 1944-1945 / Jacob van Domselaer

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Air : for piano / Daniël Belinfante

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

 

compositie

Gedoogzone : for two pianos, 1988 / Chiel Meijering

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1989
Uitgavenummer: 04696
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: 2pf
Bijzonderheden: Tijdsduur: ca. 9'
Tijdsduur: 9'00"
Aantal spelers: 2
Compositiejaar: 1988
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Meijering, Chiel (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20-1-1989 - Kleine zaal Concertgebouw, Amsterdam - Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar). In mijn vakantie werkte ik een tiental boeken door. Analyses over het werk van Bartók, Stravinsky, Ravel, Schönberg, Webern en Boulez. Het was onvermijdelijk dat deze opgedane informatie zijn neerslag zou hebben in het eerstvolgende stuk waaraan ik begon na de vakantie, namelijk Gedoogzone. De titel slaat op de gedachte hoever je kunt gaan in het je laten beïnvloeden door anderen: waar ligt de grens en wat gedoog je. (Een andere reden voor de titel is die andere gedoogzone waar je als Amsterdammer wel 'ns mee geconfronteerd wordt). De verschillende invloeden laten zich als volgt herkennen. Bartók door het gebruik van de Gulden snede. Gedoogzone is qua vorm tot op de millimeter gebaseerd op deze verhouding: het inzetten van thema's of nieuwe gebeurtenissen, zelfs ritmische gegevens. Stravinsky's invloed lag meer in de behandeling van thematisch materiaal zoals bijvoorbeeld het
kruisen van twee thema's met elkaar, zodat een geheel nieuw thema ontstaat. Ravels invloed in de pianistische schrijfwijze en virtuositeit, en in de verfijning die mijns inziens kenmerkend was voor Ravels schrijfwijze: eindeloos schaven en perfectioneren. Schönberg in het gebruik van hexachorden (zestoonreeksen), Schönberg maakte vaak gebruik van hexachorden die elkaars spiegelbeeld zijn en tezamen een twaalftoonreeks vormen. Het openingsthema, 'n toccata-achtig motief, is gebaseerd op een chromatische reeks van zes tonen. De bas die twee maten later inzet complementeert de twaalftoonreeks met de andere zes. De invloed van Webern was nihil en die van Boulez meer in een "zich afzetten" tegen. Dus wél octaven en toonherhaling, en vormen van "tonaliteit" niet schuwen. - CHIEL MEIJERING

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 20 pagina's EUR 17,00
Download in PDF (B4), 20 pagina's EUR 20,40
Hardcopy, normal size (B4), 20 pagina's EUR 34,00
Hardcopy, study size (A4), 20 pagina's EUR 27,90