gerelateerde werken
Es verjüngt sich nach unten : piano solo (right hand) / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pfrh
Suite : (1938-'39) / Louis Toebosch
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2322 4231 timp perc str
Raving : for large orchestra and electronic dance pulse / Willem Boogman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg fg-c 4h 3trp 2trb trb-b tb timp dr dr-b g-b str elec
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
rec 3343 4331 5perc pf(cel) hp str
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Overige auteurs:
Hoenderdos, Margriet
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS