gerelateerde werken
Augustus '93 : Schoonhoven, for string quartet, 1993 / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
The flames of quietude : (a concerto for orchestra), 2006 / Vanessa Lann
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 3ob 2cl cl-b 3fg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc hp pf str(14.12.10.8.6.)
Intrada sinfonica / Herman Strategier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3332 4331 timp perc cel hp str
Gruppi : per 20 strumenti e percussione, (1962; revisione 1980) / Jan van Vlijmen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb tb 5perc xyl vibr hp str(6.4.0.1.)
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Overige auteurs:
Hoenderdos, Margriet
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS