gerelateerde werken
Augustus '08 : for harpsichord and percussion (nine cymbals) / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
clv perc
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0000 1120 str / 0000 sax-a 1020 str
Intermezzo and Epilogue : from the opera "The Expedition" / Klas Torstensson
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Zangstem en orkest
Bezetting:
(sopr) fl(pic) pic(fl) fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 2sax 4h 3trp 3trb 2tb timp 5perc g-b hp pf str synth (acc-solo)
Mondrian equilibrium : for chamber orchestra, 1995, revision 1997 / Peter van Onna
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1121 1110 2perc pf(cel) hp str(8.8.6.4.4.)
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Overige auteurs:
Hoenderdos, Margriet
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS