componist
Roderik de Man begint betrekkelijk laat met componeren, maar ontpopt zich al snel tot een zeer productief componist. Hij legt zich vooral toe op kamermuziek en werken voor kleinere ensembles, ...
gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met elektronica
Bezetting:
cl-b tape
Sleep, sleep gypsy : for flute, bass clarinet and piano, 2003 / Vanessa Lann
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
fl cl-b pf
Diversities : for flute, clarinet, horn, bassoon and piano, (1970) / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
fl(fl-a) cl fg h pf
Swallow : for double wind quartet and piano, 1992 / José-Luis Greco
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blazersensemble en toetsinstrument (3-8 spelers)
Bezetting:
2ob 2cl 2fg 2h pf
compositie
In triplicate : for flute/piccolo, horn and piano/Glockenspiel, 1988 / Roderik de Man
Toelichting:
Program note (Dutch): De driedeligheid, waarnaar de titel van deze compositie verwijst, heeft niet alleen betrekking op het aantal instrumenten, maar ook op het aantal delen waaruit ze is opgebouwd. (De delen gaan overigens zonder onderbreking in elkaar over). In elk deel afzonderlijk is een duidelijkheid te beluisteren, de contrasten in tempo en sfeer tussen de delen zijn zeer groot. De ongebruikelijke combinatie van fluit, hoorn en piano gaf aanleiding tot het zoeken naar uitersten van versmelting en contrast van timbre. Dit komt bijvoorbeeld in het tweede deel tot uiting door de fluit door piccolo te vervangen. Elk instrument heeft aan het eind van dit deel een korte solocadens. Tot besluit volgt een zeer trage passacaglia, waarna het werk als het ware langzaam uitdooft. - RODERIK DE MAN