componist

Heppener, Robert

Toen Robert Heppener in 2009 stierf, werd hij betreurd als de nestor van de Nederlandse componisten. Zijn muziek was echter niet altijd geliefd. Aan de vernieuwingsdrang van het serialisme liet ...

gerelateerde werken

Een suite voor De Suite : tien composities voor piano (2- en 4- handig), twee piano's [en] viool en piano / van tien componisten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano; Viool en toetsinstrument
Bezetting: pf pf4h 2pf vl and pf

O la la / van Jan Felderhof

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: medium pf

Die alte Kirche / A. Mesritz-v. Velthuysen, [tektst] (uit het Noorsch) Elga Björne

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: alt pf

Berceuse presque nègre : voor zangstem en piano / [tekst] (P. van Ostaijen), Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: medium pf

 

compositie

Tussen bomen : voor bas-bariton en piano, 1985 / gedichten: Chris J. van Geel, Robert Heppener

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1997
Uitgavenummer: 04773
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: bas-bar pf
Bijzonderheden: Tekst apart afgedrukt. - In opdracht van de Johan Wagenaarstichting. - Geschreven voor Wout Oosterkamp. - Cop. 1985. - Tijdsduur: ca. 21'
Tijdsduur: 21'00"
Aantal spelers: 2
Compositiejaar: 1985
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Geel, Chr. J. van (tekstdichter/librettist)
Bevat:
Bomen
Meinacht
Bomen
Gekapt perceel
Eikje
Dor blad op weg
Een ster
Aanbreken van de lente bij aanbrekende dag
Interludium
Uitzicht
Toelichting:
Program note (Dutch): De negen gedichten zijn genomen uit de bundels 'Uit de hoge boom geschreven' en 'Het Zinrijk' van de in 1974 gestorven dichter Chris J. van Geel. Inhoudelijk loopt er door deze cyclus een lijn vanaf het begin, waar de voor de mens ontoegankelijke wereld van de boom het onderwerp is, naar het einde toe, waar de mens in zijn relatie tot de natuur centraal staat. De muzikale eenheid wordt enerzijds gerealiseerd door de koppeling van sommige liederen door middel van attacca's (zoals bij de eerste twee, beide Bomen genoemd); anderzijds zijn er bepaalde muzikale elementen in sommige liederen terug te vinden. De grote pianosolo in het eerste lied (die door zijn simpele 'stilstaande beweging' als het ware een brug vormt naar de stomme wereld van de boom) komt bijvoorbeeld gevarieerd later terug als zelfstandig Interludium, dat twee contrasterende liederen verbindt. Het daarna afsluitende laatste lied Meinacht werkt als een Coda. De schrijfwijze is eenvoudig: strakke vocale lijnen, waaraan
een grote omvang vaak een bepaalde spanning verleent. In overeenstemming met de taal van deze gedichten is de schrijfwijze overwegend syllabisch. De pianopartij heeft soms in zijn karigheid een 'houtig' karakter, maar het gebruik van het pedaal geeft een grote ruimtelijke werking. - ROBERT HEPPENER

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A4), 28 pagina's EUR 16,48
Download in PDF (A4), 28 pagina's EUR 19,77
Hardcopy, normal size (A4), 28 pagina's EUR 32,96