alle werken

45 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Een suite voor De Suite : tien composities voor piano (2- en 4- handig), twee piano's [en] viool en piano / van tien componisten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano; Viool en toetsinstrument
Bezetting: pf pf4h 2pf vl and pf

Dear march come in : for a cappella choir, 2002 / poems by Emily Dickinson, Robert Heppener

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Canti carnascialeschi : per coro da camera a cappella / Robert Heppener

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

nieuwste editie

Sinfonietta : voor orkest / Robert Heppener

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 2100 timp str

 

componist

Heppener, Robert

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1925-08-09
Sterfdatum: 2009-08-25
Website: Treasured Composer's Page

Toen Robert Heppener in 2009 stierf, werd hij betreurd als de nestor van de Nederlandse componisten. Zijn muziek was echter niet altijd geliefd. Aan de vernieuwingsdrang van het serialisme liet hij zich bijvoorbeeld weinig gelegen liggen en in de decennia na de oorlog bewandelde hij een geheel eigen weg; vooral vanaf de jaren 70 van de twintigste eeuw kwam er veel waardering voor zijn werk (Peter Peters; NRC 11 april 1994). Heppener schrijft werken voor uiteenlopende bezettingen, met name voor orkest en verschillende vocale bezettingen. De werken voor koor a cappella nemen een belangrijke plaats in zijn oeuvre in. Muziekjournalist Anthony Fiumara schrijft over de rol van de menselijke stem in het oeuvre van Heppener: "Hoewel Heppener werken voor verschillende bezettingen schreef - van de opera 'Een ziel van hout' (1995) tot orkestwerken, ensemble- en solostukken - de menselijke stem speelde altijd een centrale rol. Zijn werken voor koor en ook zijn liederencyclus 'Four Songs on Poems by Ezra Pound' behoren tot het beste wat op dat gebied in Nederland is geschreven." Verder componeert Heppener kamermuziek en toneel- en filmmuziek. Heppeners leerling Joël Bons karakteriseert de componist als volgt: "Heppener heeft in zijn muziek nooit een bepaalde school vertegenwoordigd, maar steeds met grote integriteit zijn eigen 'innerlijke logica' gevolgd, gebaseerd op kennis van en liefde voor de traditie."

1925

Robert Heppener wordt op 9 augustus geboren in Amsterdam.

1936 - 1951

Naar eigen zeggen hoort hij voor het eerst Mozarts 'Eine kleine Nachtmusik', waarop hij besluit "in de muziek te gaan". In 1943 begint Heppener zijn pianostudie aan het Amsterdams Conservatorium bij Jan Odé en bij Johan van den Boogert. Maar hij heeft al snel in de gaten dat zijn hart bij het scheppen ligt: "Ik ben niet geïnteresseerd in het perfectioneren van mijn spel. Ik speelde gewoon alles wat los en vast zat." Na het behalen van zijn diploma begint hij daarom in 1947 zijn studie compositie bij Bertus van Lier.

1952 - 1965

Op 5 juni gaat Heppeners 'Cantico delle Creature di San Francesco d'Assisi' (1952) in première. Naar verluidt roept Matthijs Vermeulen na afloop: Bravo! Heppener schrijft in 1956 zijn eerste filmmuziek bij 'Een leger van gehouwen steen' van Theo van Haren Noman. In 1960 wordt hij pianodocent aan de Muziekschool Rotterdam en twee jaar later doceert hij ook theoretische vakken. In 1964 stapt hij van Rotterdam over naar Amsterdam en wordt docent theorie en compositie aan het toenmalige Muzieklyceum.

1966 - 1969

Heppener componeert de filmuziek van 'Het Gangstermeisje'van Frans Weisz. In 1969 ontvangt hij de Fontein Tuynhoutprijs voor 'Canti carnascialeschi' (1966). In deze compositie heeft hij zijn vele invloeden tot een synthese weten te brengen.

1974 - 1977

Heppener krijgt de Willem Pijperprijs toegekend voor 'Four songs on poems by Ezra Pound' (1970). In 1975 neemt hij afscheid van het Sweelinck Conservatorium als hoofd van de afdeling Theorie. Hij componeert de muziek bij de film 'Pastorale 1943' van Wim Verstappen (1977).

1980 - 1984

Robert Heppener wordt compositiedocent aan het Conservatorium van Maastricht. Na zes jaar writers block schrijft hij zijn monumentale werk 'Memento' voor sopraan en ensemble.

1988

Heppener componeert het orkestwerk 'Boog' (1988) ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Koninklijk Concertgebouworkest.

1993 - 1996

Voor 'Im Gestein' (1992) ontvangt Heppener de Matthijs Vermeulenprijs 1993 en in 1996 krijgt hij de Johan Wagenaarprijs voor zijn gehele oeuvre. Heppener schrijft hij de opera 'Een ziel van hout'.

2000

Heppener krijgt de ANV-Visser Neerlandia-prijs toegekend. Bij het Brabants Orkest krijgt hij carte blanche voor een reeks concerten en programmeert hij eigen werk naast dat van componisten die een rol in zijn leven hebben gespeeld, zoals Wolfgang Amadeus Mozart, Robert Schumann, Hans Werner Henze en Ton de Leeuw.

2009

Op 25 augustus overlijdt Robert Heppener op 84-jarige leeftijd in Bergen