gerelateerde werken
Canti carnascialeschi : per coro da camera a cappella / Robert Heppener
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Missa Jazz : for large orchestra / Miguel Ángel Santaella
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
bar-solo GK4 2picc 3fl fl-a 4ob 4cl 4fg cfg sax-s sax-a 2sax-t sax-bar 8h 4trp 4trb tb-b 2timp 10perc pf gtr gtr-e str
Requiem : Missa pro defunctis, febr. 1927-1932 / Ernest W. Mulder
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas JoK2 GK4 3222 4230 timp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr-m ten bar JoK GK4 pic fl fl(pic) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h trp-p 2trp 2trb trb-b tb timp 3perc 2hp pf 2acc str
compositie
Im Gestein : a cycle of six choral songs on poems by Paul Celan, for mixed choir, percussion and string quintet, 1992 / Robert Heppener
Overige auteurs:
Celan, Paul
(Tekstdichter/librettist)
Heppener, Robert
(Componist)
Bevat:
Flügelnacht
Die Halde
Nacht
Zuversicht
Schneebett
Flügelnacht (2)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première meervoudige bezetting: 19-12-1998 - Beurs van Berlage, Amsterdam - Nederlands Kamerorkest o.l.v. Philippe Entremont). De gedichten van Paul Celan die aan mijn cyclus van koorliederen 'Im Gestein' ten grondslag liggen heb ik gekozen en zodanig gerangschikt dat er een bepaalde samenhang ontstond. Zo zijn de liederen I en VI verwant, niet alleen om de tekst (hetzelfde gedicht!) maar ook in de muziek: in I draait alles om de toon e', in VI is dezelfde toon eveneens de basis. Ook de liederen II en V zijn verwant. Het zijn de meest stuwende liederen (hoewel V meer dan II) van de serie, tevens zijn de beide gedichten verbonden door een gezamenlijk beeld: het omlaag rollen in de nacht van "Rinnsal zu Rinnsal" in II vindt zijn vervolg in V: "wir fallen und liegen und fallen". III en IV zijn, ondanks de felle inzet van III, voornamelijk beschouwende liederen. Er is dus een symmetrische bouw: I-VI, II-V, III-IV. Verder is het evident dat alle gedichten metaforisch in een bergwereld
geplaatst zijn. Bovendien zal het niemand ontgaan dat begrippen als - a. Stein, Steine, Gestein, Kreide, Kalk, Geröll etc. of - b. Auge, Augentausch, Weltblind, Netzhaut, Wimper etc. en - c. Nacht, Flügelnacht, Mondspiegel, Sterngleich etc. - het geheel een uitgesproken eenheid geven. Over de inhoudelijke en exegetische kanten van deze gesloten gedichten zal ik zwijgen. Ieder zal zijn eigen (vaak associatieve) gedachten krijgen bij het luisteren. Ik heb mijn commentaar met mijn muziek gegeven, een muziek die ik, om de tekst zoveel mogelijk verstaanbaar te maken, eenvoudig heb gehouden: weinig contrapuntiek, veel homofonie tot eenstemmigheid of zelfs ééntonigheid (lied I) toe. Het strijkkwintet en het slagwerk hebben, naast een enkele motorische, voornamelijk een kleurende taak. - ROBERT HEPPENER