gerelateerde werken
Canti carnascialeschi : per coro da camera a cappella / Robert Heppener
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Gemengd koor
	
			Bezetting: 
		
		GK4
	
Lamento pacis I : for choir and instruments / Ton de Leeuw; text by Erasmus
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Gemengd koor en instrumenten
	
			Bezetting: 
		
		4sopr 4alt 4ten 4bas 2perc 2vl 2vla 2cb
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Gemengd koor en orkest
	
			Bezetting: 
		
		GK4 perc pf4h str
	
Psalm 150 : for mixed choir and two marimbas / Benjamin Ashkenazy
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Gemengd koor en instrumenten
	
			Bezetting: 
		
		GK4 2mar
	
compositie
				Im Gestein : a cycle of six choral songs on poems by Paul Celan, for mixed choir, percussion and string quintet, 1992 / Robert Heppener
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Celan, Paul
									(Tekstdichter/librettist)
								
							Heppener, Robert
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Flügelnacht
						Die Halde
						Nacht
						Zuversicht
						Schneebett
						Flügelnacht (2)
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première meervoudige bezetting: 19-12-1998 - Beurs van Berlage, Amsterdam - Nederlands Kamerorkest o.l.v. Philippe Entremont). De gedichten van Paul Celan die aan mijn cyclus van koorliederen 'Im Gestein' ten grondslag liggen heb ik gekozen en zodanig gerangschikt dat er een bepaalde samenhang ontstond. Zo zijn de liederen I en VI verwant, niet alleen om de tekst (hetzelfde gedicht!) maar ook in de muziek: in I draait alles om de toon e', in VI is dezelfde toon eveneens de basis. Ook de liederen II en V zijn verwant. Het zijn de meest stuwende liederen (hoewel V meer dan II) van de serie, tevens zijn de beide gedichten verbonden door een gezamenlijk beeld: het omlaag rollen in de nacht van "Rinnsal zu Rinnsal" in II vindt zijn vervolg in V: "wir fallen und liegen und fallen". III en IV zijn, ondanks de felle inzet van III, voornamelijk beschouwende liederen. Er is dus een symmetrische bouw: I-VI, II-V, III-IV. Verder is het evident dat alle gedichten metaforisch in een bergwereld
geplaatst zijn. Bovendien zal het niemand ontgaan dat begrippen als - a. Stein, Steine, Gestein, Kreide, Kalk, Geröll etc. of - b. Auge, Augentausch, Weltblind, Netzhaut, Wimper etc. en - c. Nacht, Flügelnacht, Mondspiegel, Sterngleich etc. - het geheel een uitgesproken eenheid geven. Over de inhoudelijke en exegetische kanten van deze gesloten gedichten zal ik zwijgen. Ieder zal zijn eigen (vaak associatieve) gedachten krijgen bij het luisteren. Ik heb mijn commentaar met mijn muziek gegeven, een muziek die ik, om de tekst zoveel mogelijk verstaanbaar te maken, eenvoudig heb gehouden: weinig contrapuntiek, veel homofonie tot eenstemmigheid of zelfs ééntonigheid (lied I) toe. Het strijkkwintet en het slagwerk hebben, naast een enkele motorische, voornamelijk een kleurende taak. - ROBERT HEPPENER