componist

Heppener, Robert

Toen Robert Heppener in 2009 stierf, werd hij betreurd als de nestor van de Nederlandse componisten. Zijn muziek was echter niet altijd geliefd. Aan de vernieuwingsdrang van het serialisme liet ...

gerelateerde werken

Canti carnascialeschi : per coro da camera a cappella / Robert Heppener

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Printemps et automne : twee koren op Franse tekst, 4 st. gemengd koor, 1980, [tekst van] Pierre Quillard, L'automne a dénudé ..., II / Joop Voorn

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Cantus Aeternus : for mixed choir a cappella / Svyatoslav Lunyov

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Il trovatore : canto per coro da camera a cappella, 1984 / parole di Giovanni Berchet, Nico Schuyt

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 4sopr 4alt 4ten 4bas

 

compositie

Canti carnascialeschi : per coro da camera a cappella / Robert Heppener

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1966
Uitgavenummer: 06586
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4
Bijzonderheden: Voor koor SATB. - Tekst met Nederlandse vert. apart afgedrukt. - In opdracht van de gemeente Amsterdam. - Opgedragen aan Bertus van Lier. - Bekroond met de Fontein Tuynhoutprijs 1969. - Jaar van comp.: 1966. - Tijdsduur: 23'
Tijdsduur: 23'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Allamanni, Antonio (tekstdichter/librettist)
Guggiola, Guglielmo Detto Il (tekstdichter/librettist)
Machiavelli, Niccolo (tekstdichter/librettist)
Medici, Lorenzo de' (tekstdichter/librettist)
Poliziano, Angelo (tekstdichter/librettist)
Bevat:
Trionfo di Bacco e d'Arianna / tekst v. Lorenzo de' Medici
Canto de' diavoli / tekst v. Niccolo Machiavelli
Canto di lanzi allegri e canto di lanzi che andarono a papa Lione / tekst v. Guglielmo detto il Guggiola
Il carro della morte / tekst v. Antonio Allamanni
Ben venga maggio / tekst v. Angelo Poliziano
Toelichting:
Program note (Dutch): "...en het hoogtepunt was wel die geweldige Kar, getrokken door pikzwarte buffels en beschilderd met doodsbeenderen en witte kruisen. Bovenop de Kar troonde een geweldige Dood, met de Zeis in de hand, en er omheen een kring van doodkisten, die iedere keer als de stoet stilhield om te zingen, opengingen...; en bij de doffe klank der omfloerste trompetten en met een schor en doods gesteun kwamen de doden - gehuld in zwarte pakken waarop geraamtes geschilderd waren - eruit, en half zittend, half leunend op de deksels der doodkisten zongen zij somber en droefgeestig dat prachtige lied 'Dolor, pianto e penitenza'...". Aldus het ooggetuigenverslag door de schilder Giorgio Vasari van een der onderdelen van het Florentijnse Carnaval ten tijde van Lorenzo 'Il Magnifico' de' Medici (1449-1492). Iets van dit grandioze Carnaval, met zijn triomfstoeten, zijn maskerades en praalwagens, met zijn vrolijke, brutale, gruwelijke of obscene voorstellingen, alle begeleid door liederen op teksten van
zowel eenvoudige volksdichters als van de groten van die tijd, heb ik geprobeerd te vangen in dit 'fresco' op enkele van de honderden bewaard gebleven carnavalsgedichten uit die dagen. Dit werk is geschreven voor kamerkoor; op verscheidene plaatsen zijn de stemmen solistisch behandeld. In de benadering van deze gedichten heb ik me verre willen houden van fijne stilistische of erudiete principes. Ik ben nogal vrijpostig met ze omgesprongen. Géén der gedichten is in zijn geheel gebruikt, de meeste slechts voor de helft of minder. Van de muzikale vormen die aan hen ten grondslag liggen (frottola, balleto, villanella) heb ik me evenmin iets aangetrokken. En om mijn 'barberie' nog duidelijker te demonstreren: ik heb het geheel afgerond met een gedicht, dat nu juist géén Canto Carnascialesco is, namelijk het mei-danslied Ben venga Maggio van de dichter uit de naaste omgeving van Lorenzo: Angelo Poliziano. De directe, primaire zeggingskracht der Carnavalsgedichten - zowel van de 'echte' grote
dichters (Lorenzo, Macchiavelli) als van volksdichters als bijvoorbeeld Guglielmo detto il Giuggiola (Willem, bijgenaamd het Duimpje) heb ik proberen te 'vertalen' in een muzikaal adequate vorm. Vanaf de uitgelatenheid van het eerste deel en het infernaal scherzo van deel 2 voert deze vijfdelige cyclus ons via het lallende, hossende drinklied 3 (eigenlijk twee door mij samengevoegde Lansknechtliederen, geschreven in het Duits-Italiaans dialect, dat de huursoldaten uit het barbaarse Allemagnia typeert) tot het plotseling verschijnen van de Kar van de Dood, dat het hoogtepunt ervan vormt. Als afsluiting van het geheel volgt dan het mei-lied van Poliziano, dat door zijn teruggrijpen op het eerste deel (zowel wat de tekst als wat de archaïserende kleur der muziek betreft) een zekere continuïteit suggereert, waardoor het slot open blijft. - ROBERT HEPPENER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A4), 88 paginas EUR 34,41
Hardcopy, normal size (A4), 88 paginas EUR 60,29
Koorpartij Download (A4), 82 paginas EUR 16,27
Hardcopy, normal size (A4), 82 paginas EUR 28,52