gerelateerde werken
Muziek voor piano : 1981 / Peter Visser
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Sonnette an Ead : voor zang en piano / Henk Bijvanck
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		sopr pf
	
Am grunde der Moldau : for mezzo soprano and piano / Erik Lotichius; text by B. Brecht
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		m-sopr pf
	
Lady Bank's Rose : for female voice and piano / Shin Mizutani; text by Satoko Kawakami
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		zang pf
	
compositie
				Drie kerstliederen : op oud-Nederlandse teksten, voor sopraan en piano, 1980 / Peter Visser
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Visser, Peter
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Een kint is ons gheboorn
						Liedekijn
						Die hardekens
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): In verband met de functie van deze liederen en het karakter van de teksten zijn de drie kerstliederen in een eenvoudiger en meer conventioneel idioom geschreven dan mijn meeste werken. Het tweede lied speciaal is sterk archaïserend: de modale melodie is echter geen bestaande, maar werd in de trant van een middeleeuws lied geschreven. Het eerste lied is wellicht het meest opvallend door de sobere illustratie van de kostelijk-naïeve tekst - '... tussen twee stommen beesten'-, en moet geregistreerd worden met scherpe contrasten tussen de zachte pastorale fluitklanken en de 'knorrende' klanken van os en ezel. Het laatste en meest uitgebreide lied is het minst conventionele. Ik kwam op het idee van deze herdersdans door het zien van een kerstspel, zoals het op de Vrije School in Den Haag werd opgevoerd. Dit oeroude volksspel, door Rudolf Steiner ontdekt en bewerkt, tekent de herders in al hun boerse vrolijkheid en eerlijk naïef geloof; in deze zin heb ik ze ook muzikaal geprobeerd te
schilderen. - PETER VISSER