componist
Peter Visser werd geboren op 2 april 1939 te Heerenveen, provincie Friesland en groeide op in een onderwijzersmilieu met weinig muzikale achtergrond. Tot zijn veertiende jaar woonde hij in een ...
gerelateerde werken
Rupaka : gitaar solo, 1984 / Peter Visser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
g
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
high pf
Cupidootje : zangstem, piano, 1947 / [tekst C.S. Adama van Scheltema], Hanna Beekhuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr-m pf
Twee liederen : opus 30, Den Haag 1946 / [tekst] (Rainer Maria Rilke), Léon Orthel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
compositie
Galgenlieder : versie voor bariton en piano, 1978/1982 / tekst: Christian Morgenstern, muziek: Peter Visser
Overige auteurs:
Morgenstern, Christian
(tekstdichter/librettist)
Visser, Peter
(arrangeur)
Bevat:
Galgenbruders Lied
Der Schaukelstuhl
Der Nachtschelm und das Siebenschwein
Fisches Nachtgesang
Wer denn?
K.M. 21
Der Seufzer
Der Werwolf
Toelichting:
Program note (Dutch): De cyclus Galgenlieder op de befaamde nonsens-teksten van de Duitse dichter Chr. Morgenstern schreef ik voor bariton, piano en slagwerk, waarbij het bijzonder was, dat zowel de bariton als de pianiste een aantal kleine slaginstrumenten moesten bespelen. Tegelijkertijd maakte ik, om de uitvoeringsmogelijkheden van deze cyclus te vergroten, een versie zonder slagwerk. Hoewel de cyclus in deze vorm zeer goed uitvoerbaar is, geef ik toch de voorkeur aan de oorspronkelijke bezetting mét slagwerk, ook al vanwege de grotere orginaliteit. Het werk geeft een bij uitstek speelse, soms ironische visie op deze kolder-poëzie van het eerste uur. Het zit vol citaten uit de 'grote' muziekliteratuur, men zou er zelfs een quiz aan kunnen verbinden... Ook een paar theater-elementjes zijn in deze cyclus binnengeslopen: in het vierde lied doet de bariton niets anders dan op het ritme van versvoeten zijn mond 'visachtig' te openen en te sluiten, terwijl de piano Schuberts 'Forell' citeert. Aan het slot
loopt de bariton al buigend weg, zonder het naspel van de piano af te wachten. - PETER VISSER