gerelateerde werken
Impulsen : viola, clavicembalo (ossia spinetta), 1976 / Peter Visser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Altviool en toetsinstrument
Bezetting:
cemb/spt vla
Hongaarse liederen : sopraan en piano, 1979, II / op teksten van Sándor Weöres, Henk Nieland
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Ronde : pour soprano et piano / Jaap Geraedts
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Liedjes der Liefde : voor midden stem met piano / Bernard Zweers, tekst: G.W. Lovendaal
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
voice pf
compositie
Galgenlieder : versie voor bariton en piano, 1978/1982 / tekst: Christian Morgenstern, muziek: Peter Visser
Overige auteurs:
Morgenstern, Christian
(Tekstdichter/librettist)
Visser, Peter
(Arrangeur)
Visser, Peter
(Componist)
Bevat:
Galgenbruders Lied
Der Schaukelstuhl
Der Nachtschelm und das Siebenschwein
Fisches Nachtgesang
Wer denn?
K.M. 21
Der Seufzer
Der Werwolf
Toelichting:
Program note (Dutch): De cyclus Galgenlieder op de befaamde nonsens-teksten van de Duitse dichter Chr. Morgenstern schreef ik voor bariton, piano en slagwerk, waarbij het bijzonder was, dat zowel de bariton als de pianiste een aantal kleine slaginstrumenten moesten bespelen. Tegelijkertijd maakte ik, om de uitvoeringsmogelijkheden van deze cyclus te vergroten, een versie zonder slagwerk. Hoewel de cyclus in deze vorm zeer goed uitvoerbaar is, geef ik toch de voorkeur aan de oorspronkelijke bezetting mét slagwerk, ook al vanwege de grotere orginaliteit. Het werk geeft een bij uitstek speelse, soms ironische visie op deze kolder-poëzie van het eerste uur. Het zit vol citaten uit de 'grote' muziekliteratuur, men zou er zelfs een quiz aan kunnen verbinden... Ook een paar theater-elementjes zijn in deze cyclus binnengeslopen: in het vierde lied doet de bariton niets anders dan op het ritme van versvoeten zijn mond 'visachtig' te openen en te sluiten, terwijl de piano Schuberts 'Forell' citeert. Aan het slot
loopt de bariton al buigend weg, zonder het naspel van de piano af te wachten. - PETER VISSER