componist
Simon Burgers werd op 12 maart 1958 te Den Haag geboren.
Opleiding
Hij studeerde piano van 1975 tot 1977 bij Chris Veelo, daarna tot mei 1979 bij Leendert Huges aan het Sweelinck ...
gerelateerde werken
Message : for piano and tape, 1994 / Simon Burgers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Elektronica met verschillende instrumenten; Piano met elektronica
Bezetting:
pf tape
Ein Hungerkünstler : voor zanger en begeleiding, 1989 / tekst: Franz Kafka, Klaas Govers
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voice instr.
Twee nocturnes : op. 10, voor mezzo-sopraan, fluit en piano / ged. P.C. Boutens, comp. Nic. Hermans
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m fl pf
Drie cynische liederen : voor middenstem, viool, violoncello en piano, 1980 / Jetse Bremer
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium pf vl vc
compositie
Martialis epigrammata : voor sopraan en 7 instrumenten, 1981 / Simon Burgers
Overige auteurs:
Martialis, Marcus Valerius
(tekstdichter/librettist)
Bevat:
Hic est quem legis ille
Si quid, fusce
Prima salutantes atque altera conterit hora
Hic festinata requiescit erotion umbra
Uxor, vade
Vale
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Bilitis Ensemble vroeg mij een stuk voor hen te schrijven, vandaar deze bezetting. Ik wilde vermijden alleen 'mooie' muziek te schrijven, iets waartoe vooral al die harpen en fluiten een uitnodiging zijn. Mede om dit gevaar te bezweren koos ik de briljante, directe en puntige teksten van Martialis. De inhoud van de gedichten was bepalend voor het karakter van de muziek. Nr. 1 en 6 zijn als een proloog en een epiloog te beschouwen. Ze handelen beide over het dichterschap zelf. Muzikaal vormen ze een eenheid. De stemming van een vrolijke, uitdagende overmoedigheid. Nr. 2: tekst en muziek hebben een sfeer die het midden houdt tussen gesmeek en vleierij. Nr. 3: Tijdens de eerste helft hoort men in de opbouw en afbouw van het aantal stemmen het toe- en afnemen van de bedrijvigheid op een dag in Rome, gedurende de tweede helft heerst er harmonische rust na gedane arbeid. Nr. 4: Grafschrift; de muziek is een verklanking van het verstilde verdriet. Nr. 5: Geen zwoele pornografie, maar
energieke vitaliteit en vrolijke baldadigheid. - SIMON BURGERS