gerelateerde werken
Sinfonia concertante (no. 2) : for violin, violoncello and orchestra, 1996 / Carlos Micháns
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2222 2000 hp str vl-vc-solo
	
Zoals het klokje thuis tikt... (There's no place like home...) : for piano / Alain Craens
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Met opa op de fiets : en 9 andere stukjes voor driehandig piano / Huub de Vriend
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Broken Glass : for piano / Arnold Marinissen
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
compositie
				Apparitions : pour piano / Carlos Micháns
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Micháns, Carlos
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Allegro inquieto
						Molto calmo e intimo
						Allegro strepitoso
						Largo elegiaco
						Alla burlesca
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première: 26-5-1991 - Vredenburg, Utrecht - Ronald Brautigam, piano). Het is misschien niet toevallig dat ik voor de tweede keer de naam 'Apparitions' (Verschijningen) aan een uit meerdere delen bestaande compositie geef. Toch is er een belangrijk verschil tussen de twee werken die deze titel dragen. De eerste Apparitions, een driedelig cyclus voor gemengd koor a cappella, gecomponeerd in 1977, werden genoemd naar de gelijknamige gedichten van Henri Michaux, en probeerden dus aan de inhoud van de woorden een muzikale dimensie te geven. De Apparitions pour piano hebben daarentegen geen literaire banden, en laten zowel de pianist als de luisteraar vrij om hen van een betekenis of beeld te voorzien, of juist niet. Het zijn pure muzikale 'verschijningen', waar tempo, dynamiek en structuur als min of meer karakterbepalende elementen fungeren. Vrijwel alle vijf stukken zijn cyclisch gestructureerd. Akkoorden, kernmotieven en groepen van motieven worden gepresenteerd en vervolgens op
verschillende wijzen gemanipuleerd, om tegen het einde terug te worden geroepen, zij het, in quasi-oorspronkelijke vorm of als korte citaten. Elke maat draagt aan de grondmotieven iets bij, alsof het onmogelijk zou zijn om hen intact of onveranderd te laten. Er is geen gepredetermineerde samenhang tussen de vijf delen waaruit Apparitions bestaat. Elk stuk is vrijwel zelfstandig, begint en eindigt op zichzelf. Toch kan er een lijn door het hele werk getrokken worden, als een onzichtbare draad die de anders losse kralen van een halsketting bij elkaar houdt. Meer dan relatie is er sprake van 'correspondentie' tussen de stukken, die bepaald wordt door terugkerende intervallen, korte cel-achtige motieven, accenten, contrasten van tempo en dynamiek. - CARLOS MICHÁNS