gerelateerde werken
Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl-b
Gazoopie! : for symphony orchestra, 2002 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4330 perc drums el.g-b pf(MIDI) str
Symphonie in C-minor : opus 4, for orchestra / Daniël de Lange
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
orch
Symphony nr. 2 ("Celebration") : for large wind band; opus 140 / Marc van Delft
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2pic 2fl fl-a 2ob eh 2fg cfg 7cl cl-b 2sax-a 2sax-t sax-bar 4hn 4trp 3trb 4tb 7perc vc cb
compositie
Stick on stick : 1990, orchestra / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 29 juni 1993 - Concertgebouw, Amsterdam - Radio Symfonie Orkest o.l.v. Zoltan Pesko (Holland Festival)] - Dat Stick on stick geschreven is voor een min of meer 'traditioneel' symfonieorkest, betekent in dit geval dat het orkest niet wezenlijk wordt 'aangetast' maar wel uitgebreid, en dat het vaak op een wat extremere manier wordt ingezet dan gebruikelijk is. De bezetting maakt 'slagzij' richting de extremen in toonhoogte: de partituur schrijft bijvoorbeeld zeer lage instrumenten voor (contrabasklarinetten, twee contrafagotten, twee bastrombones, twee contrabastuba's en basgitaar) en plaatst hiertegenover juist zeer hoge, zoals vier piccolo's en gestemde (!) claves. Karakteristiek voor het stuk is dan ook het pendelen tussen deze twee extremen. Het orkest is zo opgesteld dat de beweging van laag naar hoog (en omgekeerd) ook een letterlijke beweging in de ruimte is: het geluid wandelt als het ware van de flanken naar het midden van het podium. De titel Stick on stick
verwijst naar de al eerder genoemde, door vier slagwerkers te bespelen claves (stok op stok!) en naar het uit de jazz en popmuziek stammende 'aftellen' met twee trommelstokken (countdown voor de kenners). Beide varianten van 'stick on stick' zijn uitingen van puls en het is typerend voor het stuk dat dit eigenlijk de enige vormen van puls - of, zo u wilt, regelmaat - zijn die wij te horen krijgen: òf om de maat aan te geven (dat wil zeggen vóór de muziek begint), òf om een toestand van leegte te beschrijven. In de partituur is hierbij dan ook aangegeven: mechanical repetition... In 1991 werd Stick on stick bekroond met de Matthijs Vermeulenprijs. - KLAS TORSTENSSON