componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Musique pour l'homme : 1968 / Joep Straesser
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas 4444 4441 5perc str(12.12.9.9.6.)
Uit de diepten : = (De profundis), voor bassaxofoon, opus 171, 2000 / Louis Toebosch
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-bs
Project IV : for saxophone quartet / Mateo Soto
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a sax-t sax-bar
Chasing, Singing, Dancing : 3rd Saxophone Quartet / Geert van Keulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a sax-t sax-b
compositie
Quasi una sonata : for saxophone quartet, 1990 / Joep Straesser
Bevat:
Sonata 1
Intermezzo
Sonata 2
Toelichting:
Program note (Dutch): Quasi una sonata is een stuk waarin problemen t.a.v. materiaal - een achttonige modus met beperkte transposities en enkele eenvoudige ritmische cellen - vorm - globale symmetrie - en speeltechniek - geen meerklanken, flageoletten e.d. - tot een minimum zijn gereduceerd. 'Vanzelfsprekendheid' is troef. Dit in tegenstelling tot mijn saxofoonkwartet Intersections 5 uit 1974, dat nog duidelijk de sporen draagt van de problemen t.a.v. materiaal en vorm zoals die het componeren in de jaren '50 en '60 beheersten. Een sierlijke tuin tegenover een kale woestijn met slechts enkele oases, waaraan wel meteen moet worden toegevoegd dat beide hun specifieke schoonheid kunnen bezitten.
Het eerste en het derde deel van het stuk - de titel zegt het al - zijn sonate-achtige vormen - tonale verhoudingen ontbreken uiteraard - waarin het 'werken' met het materiaal centraal staat en ook het aloude contrast tussen een eerste en tweede gegeven terug te vinden is. De 'doorwerking' van het derde deel is overigens aanmerkelijk intensiever dan die van het eerste. Zij bezit een samenvattend karakter omdat er ook elementen uit deel 2 en vooral uit deel 1 in terugkeren.
Het tweede deel, een A-B-A'-vorm, mist een tweede thema', maar laat in het B-gedeelte wel een doorwerking-achtige combinatie horen van B- (snel) en A-muziek (langzaam).
Samenvattend zou men kunnen zeggen dat Quasi una sonata thuishoort in een trend die zich in mijn werk van de laatste jaren steeds meer doorzet: de 'kloof' tussen componist en publiek zoveel mogelijk verkleinen zonder jezelf als componist te verloochenen. - JOEP STRAESSER