gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
4 Pezzi : per sassofono alto in Mi-b / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-a
Fracture IV : for baritone saxophone / Ruud Roelofsen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-bar
Solo : for bass saxophone, 1988 / Klas Torstensson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-b
compositie
Quasi una sonata : for saxophone quartet, 1990 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Sonata 1
Intermezzo
Sonata 2
Toelichting:
Program note (Dutch): Quasi una sonata is een stuk waarin problemen t.a.v. materiaal - een achttonige modus met beperkte transposities en enkele eenvoudige ritmische cellen - vorm - globale symmetrie - en speeltechniek - geen meerklanken, flageoletten e.d. - tot een minimum zijn gereduceerd. 'Vanzelfsprekendheid' is troef. Dit in tegenstelling tot mijn saxofoonkwartet Intersections 5 uit 1974, dat nog duidelijk de sporen draagt van de problemen t.a.v. materiaal en vorm zoals die het componeren in de jaren '50 en '60 beheersten. Een sierlijke tuin tegenover een kale woestijn met slechts enkele oases, waaraan wel meteen moet worden toegevoegd dat beide hun specifieke schoonheid kunnen bezitten.
Het eerste en het derde deel van het stuk - de titel zegt het al - zijn sonate-achtige vormen - tonale verhoudingen ontbreken uiteraard - waarin het 'werken' met het materiaal centraal staat en ook het aloude contrast tussen een eerste en tweede gegeven terug te vinden is. De 'doorwerking' van het derde deel is overigens aanmerkelijk intensiever dan die van het eerste. Zij bezit een samenvattend karakter omdat er ook elementen uit deel 2 en vooral uit deel 1 in terugkeren.
Het tweede deel, een A-B-A'-vorm, mist een tweede thema', maar laat in het B-gedeelte wel een doorwerking-achtige combinatie horen van B- (snel) en A-muziek (langzaam).
Samenvattend zou men kunnen zeggen dat Quasi una sonata thuishoort in een trend die zich in mijn werk van de laatste jaren steeds meer doorzet: de 'kloof' tussen componist en publiek zoveel mogelijk verkleinen zonder jezelf als componist te verloochenen. - JOEP STRAESSER