gerelateerde werken
Sgrafitti : per pianoforte, (1960) / Ton de Kruyf
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Mountain Rains : Orchestral Essay / Michael Fine
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2tpt trb trb-b timp perc str
Triptyque II : pour clavecin/synthesizer, saxophone, guitare et percussion, 1992 / Luctor Ponse
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax perc g(g-b) cemb(synth)
Yizkor : cantata for soprano, mixed choir and symphony orchestra / Josef Malkin
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr GK5 pic fl fl(fl-a) 2ob 2cl(cl-b) 2fg 3h trp trp(trp-p) 2trb trb-b tb timp 2perc hp cel pf str(14.12.10.8.6.)
compositie
Einst dem Grau der Nacht enttaucht ... : für Mezzospran und Kammerensemble, (1964) / auf Gedichte von Paul Klee, Ton de Kruyf
Overige auteurs:
Klee, Paul
(Tekstdichter/librettist)
Kruyf, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: ISCM 1965 - Madrid. Het titelgedicht werd in november 1961 gecomponeerd naar een met moeite te ontcijferen schriftaquarel uit 1918: 'Einst dem Grau der Nacht enttaucht' . In het gedicht, vermoedelijk van Klee zelf, vormen de letters met de omtrekken en de kleuren een ondeelbare eenheid; het is een zuiver beeldende compositie van een gedicht. Hiermede is Klee's betrekking tot letter, woord en betekenis verweven met zijn beleven van de Chinese lyriek.
Pas in de winter 1963-64 ontstonden de drie andere liederen, eveneens op poëzie van Paul Klee gecomponeerd, in een vrije toepassing van de dodecafonie en diverse seriële technieken. De inleiding en de beide instrumentale intermezzi zijn volgens meer strenge twaalftoonsprincipes gemaakt.
De gemiddelde klank van deze 6-delige compositie is echter - mede door het vocale element - tamelijk mild uitgevallen. Voor ieder deel is uit het instrumentarium, bestaande uit altfluit/piccolo, althobo, bassethoorn/esklarinet, trombone, harp, cello, contrabas, vibrafoon en uitgebreid slagwerk, een andere combinatie gekozen. Enerzijds concerteren de hoofdzakelijk laagklinkende instrumenten voor elk fragment in een verschillende bezetting - met de menselijke stem de teksten accentuerend - anderzijds zijn ze met hun complementaire timbres tegenover elkaar geplaatst. Naast diverse uitvoeringen in Nederland werd 'Einst dem Grau...' in 1965 te Madrid gespeeld op het 39e I.S.C.M.-Festival. - TON DE KRUYF