componist
Jan van Vlijmen componeert kamermuziek, opera's, liederen en orkestwerken. Zijn oeuvre is sterk beïnvloed door de seriële muziek van Arnold Schönberg. Ook voelt hij zich aangetrokken tot de weelderige klankpatronen ...
gerelateerde werken
Trois incantations : for orchestra, 2001 / Jan van Vlijmen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4343 6441 hp pf(cel) perc str(17.15.13.11.9.)
Les deux flûtes : for soprano, flute and piano / Rosy Wertheim; words by Li-Tai-Po
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr fl pf
Frag' es : für hohe Stimme und 10 Akkordeons, 1983 / Robert Nasveld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
high 10acc
Nader tot U : bariton, fluit, piano, slagwerk, 1977 / muziek: Rob Goorhuis, text [sic]: Gerard Reve
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
bar fl perc pf
compositie
Mythos : per 9 strumenti e mezzo/soprano, februari 1963 / Jan van Vlijmen
Overige auteurs:
Van Ostaijen, Paul
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De opdracht luidde als volgt: een kamermuziekwerk voor blaaskwintet en strijkkwartet waarbij gedacht werd aan de mogelijkheid de twee ensembles, die zich in Nederland in hoge mate met de uitvoering van hedendaagse muziek bezighouden (het Danzi-kwintet en het Gaudeamus-kwartet) samen te voegen tot één ensemble.
Ter verkrijging van een grotere homogeniteit werden de beide karakteristieke ensembles met elkaar vermengd en weer gesplitst in de volgende groepen:
I. fluit - altviool
II. hobo - fagot, viool
III. hoorn - viool
IV. klarinet - cello
In de tweede helft van het werk voegt zich bij de instrumentalisten een zangstem (mezzo-sopraan). De tekst van deze vocale episode is ontleend aan een gedicht van Paul van Ostaijen, 'Mythos', wat dus ook de titel van het werk is geworden.
Het werk is verdeeld in twee grote delen, voorafgegaan door een introductie.
In het eerste grote deel ligt het accent op het instrumentale ensemble. Dit deel is weer verdeeld in 12 kleinere deeltjes; terwijl de lengte van elk deeltje onderling verschillend is. In muzikaal opzicht kunnen we deze 12 fragmenten splitsen in drie groepen:
I. 6 deeltjes met zeer beweeglijke contouren
II. 2 deeltjes met een statisch karakter (lang aangehouden noten)
II. 4 deeltjes waarbij deze twee elementen samengaan (heterofonie en repeterende noten).
De keuze van de opeenvolging van de verschillende deeltjes kan volgens bepaalde voorgeschreven regels door de uitvoerenden zelf worden bepaald.
In het tweede deel ligt het accent dus op de zangstem, alhoewel aan de instrumentale groepen een allesbehalve ondergeschikte rol is toebedeeld. - JAN VAN VLIJMEN