componist

Vlijmen, Jan van

Jan van Vlijmen componeert kamermuziek, opera's, liederen en orkestwerken. Zijn oeuvre is sterk beïnvloed door de seriële muziek van Arnold Schönberg. Ook voelt hij zich aangetrokken tot de weelderige klankpatronen ...

gerelateerde werken

Die Kunst der Fuge : = The art of fugue, for 14 instruments, 1999-2000, revision 2001 / (arrangement: Jan van Vlijmen), Johann Sebastian Bach

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl-a eh cl-b fg trp trb g hp man vl 2vla vc cb

The hunting gun : for 1 or 3 singers and small ensemble, 2000 / text from the novel 'The hunting gun' by Yasushi Inoue, Calliope Tsoupaki

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting: sopr/3sopr cl(bh) pf vl(vla) vc

Blinde uil : for octet / Reza Nakisa

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: fl cl fg sopr-m 2vl vla vc

Quote... unquote : for mezzo-soprano and small ensemble (version with guitar) / Klaas ten Holt

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr-m fl cl vla vc 2perc gtr

 

compositie

Mythos : per 9 strumenti e mezzo/soprano, februari 1963 / Jan van Vlijmen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1963
Uitgavenummer: 05583
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr-m fl ob cl fg h 2vl vla vc
Bijzonderheden: Voor mezzosopraan, fluit, altviool, hobo, fagot, hoorn, 2 violen, klarinet en cello. - Tekst van Paul van Ostaijen apart afgedrukt. - In opdracht van de AVRO. - Opgedragen aan het Danzikwintet en het Gaudeamuskwartet. - Tijdsduur: 13'28''
Tijdsduur: 14'00"
Aantal spelers: 10
Compositiejaar: 1963
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Van Ostaijen, Paul (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De opdracht luidde als volgt: een kamermuziekwerk voor blaaskwintet en strijkkwartet waarbij gedacht werd aan de mogelijkheid de twee ensembles, die zich in Nederland in hoge mate met de uitvoering van hedendaagse muziek bezighouden (het Danzi-kwintet en het Gaudeamus-kwartet) samen te voegen tot één ensemble.
Ter verkrijging van een grotere homogeniteit werden de beide karakteristieke ensembles met elkaar vermengd en weer gesplitst in de volgende groepen:
I. fluit - altviool
II. hobo - fagot, viool
III. hoorn - viool
IV. klarinet - cello
In de tweede helft van het werk voegt zich bij de instrumentalisten een zangstem (mezzo-sopraan). De tekst van deze vocale episode is ontleend aan een gedicht van Paul van Ostaijen, 'Mythos', wat dus ook de titel van het werk is geworden.
Het werk is verdeeld in twee grote delen, voorafgegaan door een introductie.
In het eerste grote deel ligt het accent op het instrumentale ensemble. Dit deel is weer verdeeld in 12 kleinere deeltjes; terwijl de lengte van elk deeltje onderling verschillend is. In muzikaal opzicht kunnen we deze 12 fragmenten splitsen in drie groepen:
I. 6 deeltjes met zeer beweeglijke contouren
II. 2 deeltjes met een statisch karakter (lang aangehouden noten)
II. 4 deeltjes waarbij deze twee elementen samengaan (heterofonie en repeterende noten).
De keuze van de opeenvolging van de verschillende deeltjes kan volgens bepaalde voorgeschreven regels door de uitvoerenden zelf worden bepaald.
In het tweede deel ligt het accent dus op de zangstem, alhoewel aan de instrumentale groepen een allesbehalve ondergeschikte rol is toebedeeld. - JAN VAN VLIJMEN

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail