gerelateerde werken
Duetto per due violini : opus 98, 1996 / Marius Flothuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
2vl
Three women and love : for mezzo-soprano and piano, 2007 / Wim de Ruiter
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr-m pf
Saltimbanques : for voice and piano / Olivier Greif; lyrics by Guillaume Apollinaire
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Fog Shadows : for mezzo-soprano and piano / Douglas Knehans
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
m-sop pf
compositie
Four songs : for high voice and piano, (1970) / on poems by Ezra Pound, Robert Heppener
Overige auteurs:
Pound, Ezra
(Tekstdichter/librettist)
Heppener, Robert
(Componist)
Bevat:
N.Y.
A girl
Pan is dead
The plunge
Toelichting:
Program note (Dutch): De gedichten van deze cyclus - uit Pounds bundel 'Ripostes' - wijzen in hun lyrische gedrevenheid vèr voorbij hun tijd van ontstaan (1912) naar de onze: de tijd van de grote volte, de overbevolking en de stress. De tijd waarin men niet alleen met een zekere nostalgie verlangt, maar met opstandigheid zelfs snakt naar ruimte, rust en alleen-zijn. Daardoor hebben deze gedichten in de muziek een grote felheid en expansiviteit gekregen. Het eerste lied - N.Y. - : in de zangstem is naast melodische expressie ook plaats voor een niet melodisch gefixeerde stembehandeling. Het tweede lied - A girl - : een meisje dat zich vereenzelvigt met de natuur en een boom wordt. Naast een melismatisch cantabile in de zangstem (als een bezweringsformule) ontstaat er in de piano door het doorklinken van ritmisch gehamerde tonen een magisch landschap van geluid (de boom groeit). Het derde lied - Pan is dead - heeft de functie van een scherzo, badinerend van toon maar grimmig in de betekenis: de natuur is
dood. Het vierde lied is het meest expansieve: The Plunge. Het grijpt o.a. door het brede tempo terug op het eerste lied, waarmee het de cyclus voltooit. - ROBERT HEPPENER