gerelateerde werken
On escalation : opus 18, for six solo-percussionplayers and orchestra, Amsterdam 1968 / Peter Schat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en groot ensemble
Bezetting:
3533 2sax-t 2210 2el.g vl vla vc 6perc-solo
For the time being : for alto voice and ensemble of winds and percussion, 1990 / Jan Guichelaar
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
alt 3230 4221 3perc pf
Paradiso II : for baritone and large ensemble / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
bar fl(pic fl-a) ob(eh) cl fg 2h trp trb perc hp pf 2vl vla vc cb
Drag on... claustrophobia : for soprano and ensemble / Rafael Reina
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr fl e.h vl vla vc cb 2perc
compositie
To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat
Overige auteurs:
Mitchell, Adrian
(Tekstdichter/librettist)
Schat, Peter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20 juni 1972 - Theater Carré, Amsterdam - Holland Festival - Lucia Kerstens, ad hoc ensemble o.l.v. Peter Schat). Ik ben van het interval van de none uitgegaan: het interval dat de meeste spanning oproept, vergroot of verkleind. De tekst van Adrian Mitchell heb ik in extenso gebruikt en onaangetast gelaten, zij het dan dat ik op een enkel moment ten behoeve van het bereiken van een grotere uitdrukkingskracht een bepaald woord (of soms woorden) in een bepaalde spanningsverwekkende volgorde herhaal. Het stuk eindigt in C gr.t. De vier delen van het werk monden steeds uit in het refrein MY LOVE THEY ARE TRYING TO DRIVE US MAD, waarbij de tollen (vormgegeven door Floris Guntenaar) in werking treden. Stylistisch markeert het de overgang van 'permutatie' en serialisme naar een geïntegreerde chromatische tonaliteit. - PETER SCHAT