componist
Peter Schat behoort tot Nederlands bekendste en kleurrijkste componisten van de 20ste eeuw met internationale faam. Geboren in Utrecht als zoon van een protestantse bakker weet hij al op jonge ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Little John's morning after : (1970) / Dirk Dekker
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr-m fl pf vc tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr-m fl(pi,fl-a) ob cl sax 2h 2trb 2perc hp pf(synth, glock) 2vl 2vla 2vc
Rasenmäher : for large jazz orchestra and voice / Renard A. Aust, lyrics by Markus Berges
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
zang sax-s 2sax-a 2sax-t sax-bar fg 5trp 4trb trb-b tb 2perc g-s pf db
compositie
To you : for voice, guitars, keyboardinstruments, tops and electronics, opus 22, (1970-'72) / words: Adrian Mitchell, Peter Schat
Overige auteurs:
Mitchell, Adrian
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20 juni 1972 - Theater Carré, Amsterdam - Holland Festival - Lucia Kerstens, ad hoc ensemble o.l.v. Peter Schat). Ik ben van het interval van de none uitgegaan: het interval dat de meeste spanning oproept, vergroot of verkleind. De tekst van Adrian Mitchell heb ik in extenso gebruikt en onaangetast gelaten, zij het dan dat ik op een enkel moment ten behoeve van het bereiken van een grotere uitdrukkingskracht een bepaald woord (of soms woorden) in een bepaalde spanningsverwekkende volgorde herhaal. Het stuk eindigt in C gr.t. De vier delen van het werk monden steeds uit in het refrein MY LOVE THEY ARE TRYING TO DRIVE US MAD, waarbij de tollen (vormgegeven door Floris Guntenaar) in werking treden. Stylistisch markeert het de overgang van 'permutatie' en serialisme naar een geïntegreerde chromatische tonaliteit. - PETER SCHAT