componist
Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...
gerelateerde werken
Concerto : for viola and string orchestra, 1965 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en strijkorkest
Bezetting:
str vla-solo
Sonata : per violino e pianoforte / Jan Bresser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Invocatie II : for violin and piano / Froukje Verhagen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vn pf
Sonate nr. 2 : voor viool en piano, 1990 / Jan van Amerongen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
compositie
Sonate V : for violin and piano, 1984 / Henk Badings
Bevat:
Introduzione (Lento)
Adagio appasionato
Finale scherzando (Molto vivace)
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze sonate heeft drie delen: I. Introduzione, II. Adagio appassionato, III. Finale scherzando. Het eerste deel, Lento, later overgaand in Presto, begint met vage contouren, waarin overigens de tonen B.A.C.H. onmiskenbaar zijn. Een episode met flageoletten vormt de overgang naar een aleatorisch gedeelte, dat zowel in dynamiek als in beweging een stijging brengt naar het door een additief ritme gekenmerkt Presto. In de contouren anticipeert dit Presto op het tweede deel. Hier brengt de viool, begeleid door een mengsel van zeer lage pianotonen, donkere harmonieën in het middenregister en zeer hoge pianomotieven, een elegische melodie op de g-snaar. Deze wordt steeds beweeglijker en leidt naar een dramatische middenperiode. Het coda keert terug naar de aanvangstemming. De Finale is licht en speels. In de additieve ritmiek ontwikkelen de motieven zich haast gewichtloos in wat wel eens een "oneindige vorm" wordt genoemd, die zich uiteindelijk oplost in vluchtige flageoletten. - HENK
BADINGS