componist
Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...
gerelateerde werken
Concerto : for viola and string orchestra, 1965 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en strijkorkest
Bezetting:
str vla-solo
Vier sonatinen : voor viool en piano / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vn pf
Monodie messianique (II) : pour violon et piano, (avril 1949) / Max Vredenburg
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Song (without words) nr. 3 : for violin or viola and piano, 1991 / Maarten Bon
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument; Altviool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf / vla pf
compositie
Sonate V : for violin and piano, 1984 / Henk Badings
Bevat:
Introduzione (Lento)
Adagio appasionato
Finale scherzando (Molto vivace)
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze sonate heeft drie delen: I. Introduzione, II. Adagio appassionato, III. Finale scherzando. Het eerste deel, Lento, later overgaand in Presto, begint met vage contouren, waarin overigens de tonen B.A.C.H. onmiskenbaar zijn. Een episode met flageoletten vormt de overgang naar een aleatorisch gedeelte, dat zowel in dynamiek als in beweging een stijging brengt naar het door een additief ritme gekenmerkt Presto. In de contouren anticipeert dit Presto op het tweede deel. Hier brengt de viool, begeleid door een mengsel van zeer lage pianotonen, donkere harmonieën in het middenregister en zeer hoge pianomotieven, een elegische melodie op de g-snaar. Deze wordt steeds beweeglijker en leidt naar een dramatische middenperiode. Het coda keert terug naar de aanvangstemming. De Finale is licht en speels. In de additieve ritmiek ontwikkelen de motieven zich haast gewichtloos in wat wel eens een "oneindige vorm" wordt genoemd, die zich uiteindelijk oplost in vluchtige flageoletten. - HENK
BADINGS