gerelateerde werken
Le gibet : for baritone, instruments and live-electronic / words by Aloysius Bertrand, Will Eisma
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bar fl(pic) ob(eh) cl(cl-b) perc pf vl vc electronics
Serendipity : for lyricon, soprano voice and seven instruments, 1976-'77 / Koos Terpstra
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr el.ob(eh) el.cl el.fg el.vl el.vla el.vc el.cb lyricon
In hora mortis : lied voor mezzosopraan en kamerorkest, 1990 / Jan van de Putte
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m pic cl fg 2h trb 2perc pf str(6.6.6.6.6.)
Two Songs and a Tear : for 3 sopranos and orchestra / Guus Janssen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
3sopr pic fl ob cl cl-b fg h trp trb 3perc 2vl vla vc cb
compositie
Du dehors-du dedans : for mezzo soprano, orchestra and tape, 1983 / [words by Paul Eluard], Will Eisma
Overige auteurs:
Eluard, Paul
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Bevat:
Avis
La victoire de Guernica
Du dehors
Du dedans
Toelichting:
Program note (Dutch): De teksten van de mezzosopraan zijn gekozen uit de gedichtenbundel Au Rendez-vous Allemand van Paul Eluard. De ondertoon van deze gedichten, die ontstaan zijn in de periode 1940-45, is angst, afschuw, onderdrukking en een enkele maal berusting. De blazers hebben nogal een dominerende rol in de compositie. Het eerste deel ademt een sfeer van angst, het tweede deel meer één van verontwaardiging en afschuw en het derde deel van eenzaamheid. Hierin zwijgt het orkest: een geluidsband neemt de taak over. Het vierde deel, weer met orkest, is berustend. De tape werd vervaardigd in de Studio voor Verbosonica en Elektronische Muziek van de NOS met gebruikmaking van een Fairlight CMI computer en uitgebreide randapparatuur. In het vierde deel worden enkele instrumenten (viool, cello, hobo en klarinet) elektronisch van klank vervormd. - WILL EISMA