gerelateerde werken
Symmetrical memories : for violoncello and orchestra, 1988 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 4perc hp str vc-solo
A Tí Te Toca : para dos pianos y orquesta / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
fl(ad lib picc) fl(picc) ob ob(ca) cl cl(bcl) bsn(ad lib cbsn) bsn(cbsn) 2h tpt(ad lib d or picc tpt) tpt t-trb b-trb perc(5-6) kbd(ad lib) str(8.6.4.4.2) 2 pno-solo
unequal parts : for piano and ensemble, 2006 / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
fl(pic fl-b) ob(eh) 2cl cl-b h 3trp 2trb trb-cb perc man 2hp acc str pf-solo
Concert voor piano en orkest : (1960), versie 1968 / Rob du Bois
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3332 sax-a 1221 timp 3perc hp str(0.0.7.5.5.) pf-solo
compositie
Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens
Overige auteurs:
Marez Oyens, Tera de
(Componist)
Bevat:
Garden in New York
White space
Josephstadt
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk heeft drie delen:
1. Garden in New York
2. White Space
3. Josephstadt.
Het eerste deel werd geconcipieerd bij vrienden in New York. Ik zat daar te schrijven aan een tafel in hun grote tuin, waar je haast vergeet midden in New York te zijn.
De titel van het tweede deel slaat op de Japanse sumi-e schildertechniek, die zich vooral ontwikkelde tijdens de Sungdynastie (959-1279). Eén van de meest treffende karakteristieken van deze techniek is de betrekkelijke leegte van het schilderij, die echter een wezenlijk onderdeel is van het geheel. Het is schilderen zonder te schilderen, of wat Zen soms noemt: 'de snarenloze luit bespelen'. Deze techniek gebruikte ik in muzikaal opzicht voor het tweede deel.
De titel van het derde deel slaat op het feit dat ik dit overwegend in Wenen schreef. De langzame inleiding waarmee het eerste deel begint, keert terug in het tweede deel en blijkt uit te lopen op een van de motieven uit het derde deel. Ondanks het feit dat hierdoor een nauwe verbondenheid tussen de drie delen bestaat, is het eventueel mogelijk één enkel deel apart te spelen. - TERA DE MAREZ OYENS