componist
Tera de Marez Oyens is de belangrijkste vrouwelijke Nederlandse componist van de twintigste eeuw. Haar oeuvre telt ongeveer tweehonderd werken en reikt van gebruiksvriendelijke muziek voor amateurs tot moderne, stilistisch ...
gerelateerde werken
Deposuit potentes de sede : for mixed choir, 1971 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK3
Piano Concerto / Wim Dirriwachter
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 2h 2trp 3trb perc str
Concert (D dur) für Pianoforte und Orchester : Opus 18, 1878 / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str pf-solo
Concert : voor twee piano's en orkest, op. 55 / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3222 4331 timp perc hp str 2pf-solo
compositie
Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens
Bevat:
Garden in New York
White space
Josephstadt
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk heeft drie delen:
1. Garden in New York
2. White Space
3. Josephstadt.
Het eerste deel werd geconcipieerd bij vrienden in New York. Ik zat daar te schrijven aan een tafel in hun grote tuin, waar je haast vergeet midden in New York te zijn.
De titel van het tweede deel slaat op de Japanse sumi-e schildertechniek, die zich vooral ontwikkelde tijdens de Sungdynastie (959-1279). Eén van de meest treffende karakteristieken van deze techniek is de betrekkelijke leegte van het schilderij, die echter een wezenlijk onderdeel is van het geheel. Het is schilderen zonder te schilderen, of wat Zen soms noemt: 'de snarenloze luit bespelen'. Deze techniek gebruikte ik in muzikaal opzicht voor het tweede deel.
De titel van het derde deel slaat op het feit dat ik dit overwegend in Wenen schreef. De langzame inleiding waarmee het eerste deel begint, keert terug in het tweede deel en blijkt uit te lopen op een van de motieven uit het derde deel. Ondanks het feit dat hierdoor een nauwe verbondenheid tussen de drie delen bestaat, is het eventueel mogelijk één enkel deel apart te spelen. - TERA DE MAREZ OYENS