gerelateerde werken
Deducties 1964 : hobo, clavecimbel / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
ob cemb
Concertstuk : voor piano en orkest / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2232 3230 timp perc str pf-solo
Squall : for piano and orchestra / Lina Tonia
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3trp 3trb 3perc str
Concerto in D : voor piano en symfonieorkest, 1976 / Bernard van den Boogaard
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3343 4211 timp 3perc 2hp str pf-solo
compositie
Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens
Overige auteurs:
Marez Oyens, Tera de
(Componist)
Bevat:
Garden in New York
White space
Josephstadt
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk heeft drie delen:
1. Garden in New York
2. White Space
3. Josephstadt.
Het eerste deel werd geconcipieerd bij vrienden in New York. Ik zat daar te schrijven aan een tafel in hun grote tuin, waar je haast vergeet midden in New York te zijn.
De titel van het tweede deel slaat op de Japanse sumi-e schildertechniek, die zich vooral ontwikkelde tijdens de Sungdynastie (959-1279). Eén van de meest treffende karakteristieken van deze techniek is de betrekkelijke leegte van het schilderij, die echter een wezenlijk onderdeel is van het geheel. Het is schilderen zonder te schilderen, of wat Zen soms noemt: 'de snarenloze luit bespelen'. Deze techniek gebruikte ik in muzikaal opzicht voor het tweede deel.
De titel van het derde deel slaat op het feit dat ik dit overwegend in Wenen schreef. De langzame inleiding waarmee het eerste deel begint, keert terug in het tweede deel en blijkt uit te lopen op een van de motieven uit het derde deel. Ondanks het feit dat hierdoor een nauwe verbondenheid tussen de drie delen bestaat, is het eventueel mogelijk één enkel deel apart te spelen. - TERA DE MAREZ OYENS