gerelateerde werken
Triptych : for wind ensemble, electronic organ and percussion, 1990/1991 / Tom Grondman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3130 4sax 3441 3perc el.org
Beatrijs (Ik dien) : Opera / Ignace Lilien
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr ten bar SATB 3222 4331 timp perc hp cel pf str
Naima : (1985), an opera in three acts / libretto: Lodewijk de Boer, by Theo Loevendie
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
soloists GK4 3333 4401 timp 4perc pf(cel) hp str on stage: fl cl-b sax 4trb 2perc
Das Kirschblütenfest : Opera / Erik Lotichius; text: original Japanese
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
Stenzo; teacher: Tenor; Tonani; his wife: Mezzo-soprano; Matsuo; chancellor: ???; Gemba; the chancellors vassal; ??? etc. Ensemble: 2 Flutes; 2 Oboes; English horn; 2 Clarinets in B-flat; 2 Bassoons; 3 Horns; 3 Trumpets; 3 Trombones; Timpani; Percussion; Mixed Choir; Strings.
compositie
Beach time : kameropera op een libretto van Monic Jansen, 1990 / Tom Grondman
Overige auteurs:
Jansen, Monic
(Tekstdichter/librettist)
Grondman, Tom
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het is een mooie zomerdag in Zuid-Frankrijk en er zitten veel mensen op het strand: de altijd huilende Marie-Antoinette en haar hysterische moeder, de beignet-verkoper en zijn helpsters (de oude dames) Sally en Sue, en tot slot Wolfgang, een (Duitse) vriend van Marie-Antoinette. De tijd verstrijkt en het tafereel lijkt vredig. Maar Marie-Antoinette huilt en haar moeder is te zeer met zichzelf bezig om het verdriet van haar dochter op te merken. Als plotseling Big Ben verschijnt lijkt de tijd stil te staan. Hij vertelt over tijd, oneindigheid en vergankelijkheid. Marie-Antoinette probeert, door wijze raad omringt, tot een oplossing van haar probleem te komen. Het is Wolfgang die Marie-Antoinette naar Sally en Sue leidt. Met z'n allen proberen ze Marie-Antoinette er weer bovenop te krijgen: 'Verlies geen tijd met huilen, huil om de tijd die je verliest.' - TOM GRONDMAN