gerelateerde werken
Serenade : 12 koperblazers, harp, piano, celesta, slagwerk, (1944) / Willem van Otterloo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
4h 4trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf
Sinfonietta : voor orkest, opus 32, 1917 / Johan Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 3trb perc hp str
Symphonie no. 24 in E-dur : for orchestra / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 3trb timp perc hp str
Ritmische studies : voor kamerorkest, opus 58 / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1212 1000 timp pf str
compositie
3e suite voor orkest : 1932 / Willem van Otterloo
Overige auteurs:
Otterloo, Willem van
(Componist)
Bevat:
Vivace
Andantino serioso e teneramente
Marcia grave
Vivace non troppo ma con brio
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15 december 1932 - Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Willem van Otterloo). - Ofschoon het uitvoeren van deze Suite de bezetting van een volledig symfonieorkest, uitgezonderd hobo's, eist, is ieder onderdeel geschreven voor een klein orkest, in die zin, dat bepaalde bestanddelen van het orkest gecombineerd, andere weggelaten werden. Het karakter der delen houdt ten nauwste verband met de gebruikte instrumenten. Deel 1 is een levendig, snel deel in een vrijwel ononderbroken zestienden beweging, gebouwd op twee contrasterende thema's. In volkomen tegenstelling tot de scherpe contra-ritmische accenten, de strakheid van tempo van het eerste deel, heeft Deel 2 een abstract, dromerig karakter. Deel 3 is een sombere mars voor blaasinstrumenten. Zwaar slagwerk en contrabassen met plotselinge erupties van schelle fanfares der koperinstrumenten tegen de donkere achtergrond van lage houtblazers, bassen en grote trom. Het laatste deel, geschreven voor fluiten,
koperinstrumenten, slagwerk en strijkorkest, contrasteert wederom met het voorafgaande door de helle kleur die de violen en het kleine slagwerk er aan geven. Men zou aan dit stuk met zijn voortvarend ritme een danskarakter kunnen toekennen. Grote dynamische schakeringen binnen enge grenzen zijn hier opmerkelijk, f en g zijn de voornaamste thematische bestanddelen. - WILLEM VAN OTTERLOO