componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Points of contact I : for tenor recorder, marimba and some percussion, 1987 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: rec-t perc

Een Amsterdamsch lied : cantate voor sopraan- en bariton-solo, fluit, klarinet, twee violen, altviool, violoncel, contrabas en piano, op. 40, 1951 / tekst: Jan Campert, muziek: Marius Flothuis

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: sopr bar fl cl pf 2vl vla vc cb / sopr bar 1010 0000 pf str

Trois chants du crépuscule : pour 2 sopranos et orchestre à cordes, 1977 / musique: André Douw, paroles: Victor Hugo

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: 2sopr str(9.9.6.6.4.)

Au dessus de nos têtes : for orchestra and 10 women voices, 1992 / text: Tristan Tzara, Erwin Strikker

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: 5sopr 5alt 1231 sax-a 2221 timp 2perc hp str

 

compositie

Musique pour l'homme : 1968 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1968
Uitgavenummer: 06123
Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: sopr alt ten bas 4444 4441 5perc str(12.12.9.9.6.)
Bijzonderheden: Voor sopraan, alt, tenor, bas en orkest. - Tekst: de Universele verklaring van de rechten van de mens. - In opdracht van de stad Amsterdam. - Tijdsduur: 25'-26'
Tijdsduur: 26'00"
Aantal spelers: 4
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Bevat:
Quartet I-Aria I-Quartet II
Duet I-Intermezzo I-Terzet-Intermezzo II-Duet II-Intermezzo III
Quartet III-Aria II-Quartet IV
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-12-1968 - Amsterdam - Sophia van Sante, Catharina Hessels, Cornelis Kalkman, Rom Kalma, Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. Paul Hupperts). In het eerste en derde deel werd gestreefd naar een zo groot mogelijke continuïteit van de muzikale stroom; de verschillende onderdelen lopen vloeiend in elkaar over en vormen te zamen een muzikaal geheel. In het tweede deel werd, als contrast ten opzichte van de hoekdelen, gestreefd naar een zo groot mogelijke a-continuïteit; de muzikale stroom wordt, zelfs in de verschillende onderdelen zelf, voortdurend onderbroken door pauzes. De drie Intermezzi waarin geen tekst voorkomt en waarin de stemmen 'instrumentaal' worden gebruikt, dienen weer als onderbreking van de verschillende onderdelen ten opzichte van elkaar.
Het is geenszins de bedoeling van de componist geweest de gegeven tekst 'uit te beelden'. De woorden dienen op de eerste plaats als klankmateriaal en worden vaak tot in lettergrepen gesplitst en zo tussen de verschillende stemmen verdeeld. In de beide Aria's worden de woorden dikwijls in zeer lang durende lettergrepen (meestal klinkers) gesplitst. Het gevolg van deze werkwijze is dan ook dat de tekst in het grootste deel van het werk niet direct verstaanbaar zal zijn. Op enkele momenten echter worden typische sleutelwoorden als: L'Homme, Femme, Droit en Liberté, of sleutelzinnen als Tout individu a droit à la vie of Nul sera soumis à la torture, ni à des peines ou traitements cruels juist naar voren geschoven met de bedoeling wel degelijk verstaan te worden. Zo zou men, op het gevaar af te gaan 'hinein interpretieren' misschien een vergelijking kunnen maken tussen de hier beschreven compositietechniek en de eindeloze woordenstroom waardoor ons menselijk bestaan wordt gekenmerkt en
waarin slechts af en toe een woord komt bovendrijven dat 'verstaanbaar' is en bovendien de moeite waard. - JOEP STRAESSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail