gerelateerde werken

Five close-ups : (based on a twelve ton [sic] row by Pierre Boulez), for piano, 1960/61, revised: December 1973 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Sous le pont Mirabeau : pour soprano, contr'alto, flûte, harpe et quatuor à cordes (ou orchestre à cordes), 1936 (nouvelle revision 1944) / musique de Daniël Ruyneman, paroles de Guillaume Apollinaire

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en); Vocaal ensemble (2-12) en orkest; Vrouwenkoor en instrument(en); Vrouwenkoor en orkest
Bezetting: sopr alt / VK2 fl hp 2vl vla vc / 1000 0000 hp str(vl vla vc)

Cantatorium carnevale : voor tenor- en baritonsolo met orkest, opus 62 / Louis Toebosch

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: ten bar 2222 4231 timp perc cel str

De trein : (uit de opera Symposion, libretto Gerrit Komrij), voor vijf mannenstemmen en orkest, opus 33a, 1985-1989 / Peter Schat

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: ten 3bar bas 3343 3sax 4332 3perc 3mar 2hp str

 

compositie

Musique pour l'homme : 1968 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1968
Uitgavenummer: 06123
Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting: sopr alt ten bas 4444 4441 5perc str(12.12.9.9.6.)
Bijzonderheden: Voor sopraan, alt, tenor, bas en orkest. - Tekst: de Universele verklaring van de rechten van de mens. - In opdracht van de stad Amsterdam. - Tijdsduur: 25'-26'
Tijdsduur: 26'00"
Aantal spelers: 4
Compositiejaar: 1968
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Straesser, Joep (Componist)
Bevat:
Quartet I-Aria I-Quartet II
Duet I-Intermezzo I-Terzet-Intermezzo II-Duet II-Intermezzo III
Quartet III-Aria II-Quartet IV
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-12-1968 - Amsterdam - Sophia van Sante, Catharina Hessels, Cornelis Kalkman, Rom Kalma, Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. Paul Hupperts). In het eerste en derde deel werd gestreefd naar een zo groot mogelijke continuïteit van de muzikale stroom; de verschillende onderdelen lopen vloeiend in elkaar over en vormen te zamen een muzikaal geheel. In het tweede deel werd, als contrast ten opzichte van de hoekdelen, gestreefd naar een zo groot mogelijke a-continuïteit; de muzikale stroom wordt, zelfs in de verschillende onderdelen zelf, voortdurend onderbroken door pauzes. De drie Intermezzi waarin geen tekst voorkomt en waarin de stemmen 'instrumentaal' worden gebruikt, dienen weer als onderbreking van de verschillende onderdelen ten opzichte van elkaar.
Het is geenszins de bedoeling van de componist geweest de gegeven tekst 'uit te beelden'. De woorden dienen op de eerste plaats als klankmateriaal en worden vaak tot in lettergrepen gesplitst en zo tussen de verschillende stemmen verdeeld. In de beide Aria's worden de woorden dikwijls in zeer lang durende lettergrepen (meestal klinkers) gesplitst. Het gevolg van deze werkwijze is dan ook dat de tekst in het grootste deel van het werk niet direct verstaanbaar zal zijn. Op enkele momenten echter worden typische sleutelwoorden als: L'Homme, Femme, Droit en Liberté, of sleutelzinnen als Tout individu a droit à la vie of Nul sera soumis à la torture, ni à des peines ou traitements cruels juist naar voren geschoven met de bedoeling wel degelijk verstaan te worden. Zo zou men, op het gevaar af te gaan 'hinein interpretieren' misschien een vergelijking kunnen maken tussen de hier beschreven compositietechniek en de eindeloze woordenstroom waardoor ons menselijk bestaan wordt gekenmerkt en
waarin slechts af en toe een woord komt bovendrijven dat 'verstaanbaar' is en bovendien de moeite waard. - JOEP STRAESSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail