gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble; Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting:
sopr/2sopr 1110 0000 2perc man g hp pf/cemb vl vla vc cb
12x Monts Mandara : for four voices, ensemble and four pianos / Arnold Marinissen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
St. Louis Blues - Suite : 1995/1999 / libretto by Paul Binnerts, Chiel Meijering
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting:
sopr ten 2010 2sax 1121 perc el.g g-b pf
compositie
22 pages : for wind orchestra, double basses, percussion, harp, piano, celesta, vibraphone, xylophone, and 3 male voices, 1964/'65 / based on a text by John Cage, Joep Straesser
Overige auteurs:
Cage, John
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14-9-1965 - Hilversum, Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. Bruno Maderna).
Aanleiding tot het componeren van dit werk was een tekst van John Cage 2 Pages, 122 words on music and dance uit de bundel Silence. Deze tekst wordt hoofdzakelijk gesproken en is geheel opgenomen in de structuur van het werk en dus niet solistisch behandeld. De betekenis der woorden geeft vaak aanleiding tot bepaalde muzikale structuren - zo veroorzaken de woorden points in time and space bijvoorbeeld cluster-achtige samenklanken points die door allerlei verschillende tijdsduren van elkaar worden gescheiden space - terwijl de directe verstaanbaarheid op het tweede plan komt.
Het werk begint met een inleiding (titelmuziek) voorafgegaan en gevolgd door een aantal slagen op een hoge gong. Het eerste grote deel daarna leidt tot een climax, die eindigt met de opsomming van de verschillende menselijke emoties.
Dezelfde hoge gong leidt dan het tweede gedeelte in, dat wederom, maar nu in kortere tijd, naar een climax gevoerd wordt en waarin slechts weinig tekst voorkomt. Drie bekkens brengen nog een coda aan het einde waarvan de drie vocalisten zich vragend tot het publiek wenden met het woord ears. - JOEP STRAESSER