componist
Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...
gerelateerde werken
Elegy & Totentanz : strijkkwartet en basklarinet/klarinet in a, 1998-1999 / Wim Laman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
cl-b/cl 2vl vla vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bar 3222 4331 timp 6perc pf str tape
Abend : voor alt en tien blazers, 1982 / Roland Voortman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
alt 2fl ob eh cl cl-b 2fg 2h
Drie meiliederen : voor sopraan, fluit en piano, 1992 / Antoon Maessen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr fl pf
compositie
Midas' tomb : for voice, string quartet and tape, 1986-89 / Wim Laman
Overige auteurs:
Menander
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15-12-1990 - Stedelijk Museum, Amsterdam - Ann Manly, soopraan en het Raphael Kwartet). Uitgangspunt voor Midas' Tomb was het gelijknamige Homerische epigram. De sobere eenvoud van deze tekst wordt benadrukt door de quasi naïve voordracht van de zangstem. Doordat fragmenten uit het epigram via de geluidsband steeds herhaald worden, ontstaat een in zichzelf besloten verloop. Maar geleidelijk wordt dit verloop in steeds toenemende mate van binnenuit aangetast door het gedicht van Menander, dat in de compositie meer en meer gaat domineren. Het strijkkwartet treet beurtelings op als ensemble of in afzonderlijke soli. De geluidsband bevat elementen die het begrip 'aantasting' in steeds sterkere mate op de compositie laten inwerken. Eén van die elementen echter gold als constructief principe voor het hele werk: de acht mooiste maten muziek die ooit in een menselijk brein zijn opgekomen, worden aan het slot in vervaagde contouren hoorbaar. - WIM LAMAN