componist
Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...
gerelateerde werken
Oresteia : opera in 3 acts, 1996, Act 1, Agamemnon / libretto after Aeschylos' Oresteia, Wim Laman
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr sopr-m ten bar bas MK4 2333 2sax 4231 4perc pf(synth) str(12.12.8.8.6.) tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr hp cemb pf 2vl vla vc cb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voc 2ob/vl vla/lute vc/db org/cemb
Map of marble : voor stem, percussie en live-elektronica, 2004-2005 / M. Ciciliani
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Elektronische muziek
compositie
Midas' tomb : for voice, string quartet and tape, 1986-89 / Wim Laman
Overige auteurs:
Menander
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15-12-1990 - Stedelijk Museum, Amsterdam - Ann Manly, soopraan en het Raphael Kwartet). Uitgangspunt voor Midas' Tomb was het gelijknamige Homerische epigram. De sobere eenvoud van deze tekst wordt benadrukt door de quasi naïve voordracht van de zangstem. Doordat fragmenten uit het epigram via de geluidsband steeds herhaald worden, ontstaat een in zichzelf besloten verloop. Maar geleidelijk wordt dit verloop in steeds toenemende mate van binnenuit aangetast door het gedicht van Menander, dat in de compositie meer en meer gaat domineren. Het strijkkwartet treet beurtelings op als ensemble of in afzonderlijke soli. De geluidsband bevat elementen die het begrip 'aantasting' in steeds sterkere mate op de compositie laten inwerken. Eén van die elementen echter gold als constructief principe voor het hele werk: de acht mooiste maten muziek die ooit in een menselijk brein zijn opgekomen, worden aan het slot in vervaagde contouren hoorbaar. - WIM LAMAN